اخذ سند ملک

اخذ سند برای ویلاهایی که سند شورایی دارند

شاید با دیدن یک ویلای لوکس و قیمت مناسب وسوسه شوید تا با خرید آن سرمایه گذاری کنید.

اما چیزی که در این نوع از ناآگاهی شما سواستفاده می کند آشنا نبودن شما با انواع سند است.

 متاسفانه در سال های اخیر شاهد رشد قارچ گونه ویلاهای بدون سند بوده ایم.

آنچه در بیشتر موارد در آگهی‌های فروش ویلا مشهود است، دارا بودن سند شورایی است.

اما سند شورایی چیست و ماهیتش از چه قرار است؟

سند شورایی که در مجموعه اسناد غیررسمی ویلا قراردارد، به اسنادی اطلاق می‌گردد که در دفاتر ثبت رسمی، جای این نوع خالی است.

در واقع سند شورایی  یک سند غیررسمی می باشد، پس از آنکه در بنگاه‌های معاملاتی، ثبت و قولنامه شد، توسط شورای محل، مُهر و امضا می‌شود. در واقعیت این سند یک سند عادی است.

این روزها سند شورایی در کلانشهرها و شهرهای بزرگ، مدت‌هاست که کمتر شنیده می شود. تنها شهرهای کوچک و روستاها که با محوریت شورای محله پیش می‌روند. کماکان با اسناد شورایی در تعامل هستند. اگر بخواهیم سند شورایی را با زبان ساده تر بیان کنیم و نکات مهم آن را یادداشت کنیم خلاصه موارد زیر نتیجه گیری می شود:

آیا سند شورایی رسمیت دارد؟

به عبارت ساده تر سند شورایی، سندی است با هویت مستقل و جداگانه.

پیش از هر چیز این نکته را خاطر نشان می شویم که ویلایی که سند شورایی دارد ، یک ویلای بدون سند  و بی اعتبار نیست، پس نمی‌توان آن را دارای مشکل خطاب کرد یا نامعتبر دانست.

 تنها سند چنین ویلایی عادی است و اسناد عادی چند درجه از اسناد رسمی از منظر معتبر بودن دور هستند. می‌توانیم به عنوان یک نتیجه‌گیری کلی، موارد زیر را بازگوییم:

قولنامه‌ها و مبایعه‌نامه‌های عادی (همان‌ها که در بنگاه‌های املاکی به ثبت می‌رسند از نظر اعتبار در پایین ترین سکو جای می‌گیرند، سند شورایی در سکوی بالاتر گنجانده می‌شود و بالاترین سکو تخصیص می یابد به سند رسمی.


منتشر شده

در

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *