معرفی انواع سبک های ویلا و ویژگی‌هایی که دارند

امروزه با گسترش و فراگیر شدن ارتباطات بین جوامع مختلف و همچنین پیشرفت علم، سطح آگاهی معماران افزایش یافته و همین موضوع سبب به‌وجود آمدن ایده‌های مختلف شده است. بنابراین طبیعی است که معماران برای طراحی ویلا از سبک‌های متفاوتی استفاده کنند.

در شهرها مساحت و نماهای بناهای مسکونی باید طبق شرایط و ضوابط خاص و چهارچوب مخصوصی باشد. اما خوشبختانه برای طراحی نما و حجم ویلاهایی که در نواحی غیرشهری ایجاد می‌شوند، هیچ محدودیتی وجود ندارد.

به‌همین دلیل اگر سبک خاصی را در نظر دارید، نواحی غیرشهری بهترین فرصت را برایتان از نظر اجرای سبک های مختلف ویلا فراهم می‌سازد. در ادامه این مطلب تا انتها همراه ما باشید تا شما را با انواع سبک های ویلا آشنا کنیم.

انواع سبک های ویلا

طراحی ویلا با سبک مدرن

در طراحی خانه‌هایی به سبک مدرن خیلی از المان‌های متنوع و زیاد استفاده نمی‌شود. همین ویژگی داشتن یکپارچگی باعث شده است که این سبک طرفداران زیادی را برای خود داشته باشد. ویلای مدرن با وجود سادگی همان معنی لوکس بودن را نشان می‌دهد.

به‌طور کلی سبک طراحی ویلای مدرن ریشه در ایده‌های مینیمالیست دارد. جزئیات در طراحی ویلای مدرن فاقد جایگاه است و تا جایی که ممکن باشد طراحی نما، طراحی داخلی ویلا و طراحی محوطه با کمترین میزان جزئیات انجام می‌شود.

چنین مکان‌هایی در دسته شیک‌ترین ویلاها قرار می‌گیرند و استفاده از متریال‌هایی مانند شیشه، چوب و کامپوزیت از مشخصه‌های اصلی آن‌ها محسوب می‌شود.

طراحی ویلا با سبک کلاسیک

از دیگر انواع سبک های ویلا، سبک کلاسیک بوده که از زمان‌های قدیم مورد توجه مردم قرار داشته است. از ویژگی‌های مهم این سبک می‌توان به استفاده از ستون‌هایی با ارتفاع زیاد، سرستون، مجسمه‌های سنگی و سقف‌های بلند اشاره کرد. در طراحی ویلای کلاسیک از متریال‌های خیلی متنوعی استفاده می‌شود.

اگر شما شخصی هستید که روی متقارن بودن هر چیزی حساسیت بالایی دارید، از بین انواع سبک های ویلا بهترین انتخاب برای شما کلاسیک است. زیرا در طراحی ویلای کلاسیک همه چیز تقارن و نظم خاص خود را دارند.

برخلاف ویلاهای مدرن، رنگ‌های مورد استفاده در سبک کلاسیک بیشتر رنگ‌های خنثی مانند سفید، کرم، شیری، طلایی و قهوه‌ای هستند. این رنگ‌ها از لحاظ روانشناسی نیز احساس قدرت، رسمیت، قابل اعتماد بودن و ظرافت را انتقال می‌دهند.

انواع سبک های ویلا

طراحی ویلا با سبک روستیک

طراحی ویلا با سبک روستیک نیز یکی دیگر از انواع سبک های ویلا است. سبک روستیک یا روستایی برگرفته از خانه‌های روستایی است، به‌همین علت دلیل این نوع ویلاها گرما و انرژی خاصی را در خود دارند.

متریال مورد استفاده در این سبک از نوع بومی است و بیشتر از همه نیز از چوب استفاده می‌شود. اگر شما جزو افرادی قرار می‌گیرید که به دکوراسیون‌های طبیعی و متفاوت علاقه دارند، انتخاب این نوع طراحی را برای ویلایتان توصیه می‌کنیم.

در این سبک بیشتر از مصالح طبیعی استفاده می‌شود و حداکثر هماهنگی و هارمونی را با طبیعت دارد. استفاده از سبک روستیک از لحاظ اقتصادی نیز نسبت به سایر سبک‌های طراحی ویلا، مقرون به‌صرفه‌تر است. زیرا در ساخت ویلا از مواد و متریال‌های طبیعی استفاده می‌کنند.

رنگ‌های مورد استفاده در این سبک پالت رنگی مخصوصی را دارند و اصلا از رنگ‌های براق و تند استفاده نمی‌شود. شاید فکر کنید در طراحی ویلا به سبک روستایی فقط از رنگ قهوه‌ای استفاده می‌شود اما این باور اشتباه است.

در این سبک از رنگ‌هایی مانند آبی، فیروزه‌ای کم رنگ، طلایی و تنالیته‌های متفاوتی از قرمز چرک، سبز، کهربایی و… نیز استفاده می‌شود. در حقیقت سبک روستیک را بیشتر با استفاده از رنگ‌های طبیعی و گرم می‌شناسند.  

انواع سبک های ویلا

طراحی ویلا با سبک تلفیقی

طراحی ویلای تلفیقی پیچیده‌تر از طراحی در یک سبک و فرم است. اما قوانین و مقرراتی در طراحی ویلا به‌صورت تلفیقی وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توان ویلایی زیبا و دلنشین را ساخت. به‌طور کلی ترکیب عناصر و سبک‌های مختلف هرچه‌قدر هم که جالب باشد اگر توسط یک معمار با تجربه و ماهر انجام نشوند، فاجعه رخ می‌دهد.

ویلای تلفیقی یکی از انواع سبک های ویلا است که نمی‌توان آن را با عناصر خاص یا اشکال هندسی تعریف کرد. زیرا همان‌طور که از نام آن می‌توان حدس زد، ترکیبی از چند سبک است.

در حقیقت این سبک برای سلایق مختلف مناسب است. در سبک تلفیقی خلاقیت و نوآوری برای ایده‌های مختلف وجود دارد و از آن می‌توانید برای ایجاد سبکی جدید و حتی ایجاد ویلای خاص و منحصر به‌فرد استفاده کنید.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *