تصرف عدوانی در ملکیت چیست؟

هرکسی که ملک ديگری را به نحو غلبه و عدوان (زور و اجبار) بدون رضايت مالک دست بگيرد تصرف عدوانی مي‌گويند.

یعنی یکی از نشانه های اولیه مالکیت تصرف ملک است. و هیچ کس حق ندارد مالی را که در تصرف و اختیار شخص دیگری است به نحو ستم و زور تصرف کند . همچنین نمی تواند آن را در اختیار بگیرد به جز حکم قانون. در غیر اینصورت او غاصب محسوب می شود و به عنوان متصرف عدوان تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

أنواع تصرف عدوانی:

  • کیفری
  • حقوقی 

 تصرف عدوانی کیفری به معنای تصرف مالی که متعلق به شخص دیگری است آن هم با اطلاع از این‌که مال تعلق به شخص دیگری دارد.

تنها تفاوت تصرف عدوانی حقوقی با کیفری این است که نیاز به احراز مالکیت قبلی مال نیست در حالی که طبق ماده ۶۹۰ در تصرف کیفری باید احراز مالکیت صورت پذیرد.

تصرف عدوانی از نظر حقوق مدنی:

براساس آئین دادرسی مدنی تصرف در مال چه به صورت مستقیم یا بالمباشره و یا با واسطه اعم از وکیل قیم و … تصرف عدوانی بوده و از طرفی اگر هر گونه حقوق مالک حقیقی مورد مزاحمت و ممانعت قرار گیرد دستگاه قضایی و ضابطان سریعا با آن برخورد قانونی را لحاظ می نمایند.

تصرف عدوانی ملک مشاع:

در صورتی که چند نفر در ملک مشاعی با یکدیگر شریک باشند و بر سر زمین برای یکدیگر مزاحمتی ایجاد نمایند،  دعوای تصرف عدوانی به وجود می آید و باید رسیدگی شود

برای دعوای تصرف عدوانی می توان وکیل اختیار کرد. لازم است مدارکی چون سند مالکیت ملک ، مدارک مبنی بر سابقه مالکیت و کارت ملی را ارائه کرد.

طبق قانون هرگونه تصرف غیر قانونی مزاحمت یا ممانعت از حق جرم تلقی می شود. دادگاه موظف است به حسب مورد رفع تصرف یا مزاحمت یا ممانعت از حق و اعاده وضع به حال سابق نماید.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *