تعیین و تصویب ضوابط هفت اثر تاریخی چالوس

روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران اعلام کرد ساختمان های زیر تحت ضوابط میراث فرهنگی قرار می گیرد.

ساختمان بانک ملی، ساختمان بانک سپه، مدرسه پروین اعتصامی، هتل بنیاد پهلوی، پل فلزی، ساختمان آموزش‌وپرورش و ویلاهای جنگلبانی شهرستان چالوس و محدوده عرصه

ایزدی عنوان کرد که با توجه به تعیین و تصویب حریم حفاظتی ، از این ‌پس هرگونه مداخله در محدوده پیرامونی و تصویب شده این آثار می بایست براساس ضوابط تعیین شده صورت گیرد.

ایزدی گفت: در واقع این حریم آثار محدوده‌ای است که با مقررات قانونی برای حفظ اثر از راه پیوند آن با محیط پیرامون از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام شود.

بنای هتل بنیاد پهلوی نیز مرتبط با دوره پهلوی اول است و در اطراف میدان معلم قرار دارد. این ساختمان تحت ‌عنوان هتل در دو طبقه و زیرزمین، در امتداد شمالی-جنوبی قرار دارد. پس از انقلاب به سپاه پاسداران واگذار شد و هم‌اکنون به‌عنوان درمانگاه تخصصی در اختیار عموم قراردارد.

پل فلزی چالوس که در این شهر و بر روی رود چالوس قرار دارد. یکی از نمادهای این شهر به شمار می رود، سال ۱۳۱۲ خورشیدی به بهره‌برداری رسید. این پل ۲۰۰ متر طول و ۶.۵ متر عرض دارد. قسمت فلزی آن دارای یک چشمه به طول ۶۸.۵ متر است و از دو طرف به دو دهانه طاق منتهی می‌شود. اتصالات فلزی پل تماما پرچ‌کاری می باشد. دو طرف پل نیز با پایه چراغ‌ها و مجسمه شیرهای سیمانی تزیین شده‌ است. این پل سال ۱۳۹۸ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

مدرسه پروین اعتصامی در خیابان امام خمینی(ره) نیز مربوط به دوره پهلوی اول است. این اثر ۱۵ اسفند ۱۳۸۵ با شماره ثبت ۱۷۹۰۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. ساختمان‌های بانک ملی، بانک سپه و آموزش و پرورش نیز بناهای به جا مانده از دوره پهلوی اول هستند که به ثبت ملی رسیده‌اند.

ویلاهای جنگلبانی چالوس

ویلاهای جنگلبانی مجموعه‌ای که شامل پنج ویلا در ضلع شمالی میدان معلم این شهر و در محوطه سازمان جنگل‌هاست که در فاصله کمی از ضلع شرقی رودخانه این شهر قرار می گیرد. این ویلاها تمام دو طبقه هستند و قسمت کرسی آنها از سنگ‌های تراشیده ساخته شد.

علاوه بر سنگ، مصالح متداول وقت از جمله آجر و چوب در ساخت ویلاها نمایان می باشد.

قلعه مارکوه که در ۶ کیلومتری شرق شهر رامسر و سه کیلومتری ساحل دریا شهر کتالم واقع است، سال ۱۳۷۹ با شماره ۳۴۸۴ به عنوان یک اثر تاریخی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد. باستان شناسان بر اساس کاوش‌هایی که سال ۸۲ روی این قلعه انجام دادند، معتقدند که قدمت آن به دوره اسلامی و احتمالا قرن سوم هجری قمری بازمی‌گردد.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *