رویش ویلا در جنگل و مرتع های مازندران

بررسی جدی دولت در مورد افزایش رشد ویلا در جنگل و آزادسازی سواحل کشور سبب شده، به بحث آسیب تخریب محیط زیست توجه ویژه ای شود.

شرایط تخریب و تصرف در جنگل‌های کشور نگران کننده‌تر از ساحل‌خواری است. اگر از ۸۹۰ کیلومتر خط ساحلی دریای خزر به بیان مسؤولان ۲۰ درصد آن تحت تصرف متخلفان است. این بحث درارتباط با جنگل‌های شمال تنها در دو استان گیلان و مازندران بیش از ۵۳ درصد است.

 اگر آمارهایی تفکیکی‌ از سهم بنیادهای دولتی و حکومتی در میزان تصرفات اراضی ساحلی وجود دارد، این داده‌ها در ارتباط با جنگل‌های شمال هم موجود نیست . آن‌طور که کارشناسان می‌گویند متاسفانه پشتوانه‌های سیاسی بسیاری در انجام این تخلفات به چشم می‌خورد.

جدیدترین آمارهای مربوط به گزارش ماه گذشته سازمان املاک و مستغلات کشور ، نشان می دهد که طی سال‌های اخیر بیش از ۲۰درصد اراضی جنگلی و کشاورزی گیلان و بیش از ۳۳درصد مراتع و جنگل‌ها در مازندران به مناطق مسکونی تبدیل شده‌است. خلاصه ‌شده این آمار یعنی در بیش از ۵۳ درصد این دو استان در سال‌های اخیر ساخت ویلا در جنگل رشد داشته است.

دبیر مرجع کنوانسیون تنوع زیستی می‌گوید: «در طی ۱۵ سال گذشته یک میلیون و ۵۰۰هزار هکتار از جنگل‌های شمال از تخریب شده است.

این حجم تخریب طی ۱۵ سال تنها مربوط به جنگل‌هاست و حجم تخریب مراتع در آن لحاظ نشده‌است. دیگر این‌که جنگل‌های از بین رفته در آمار هادی کیادلیری با تراکم ۵۰ درصدی بوده‌است. به این معنا که این تخریب یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتاری عمدتا در جنگل‌های انبوه صورت گرفته‌است.


۱۰ هزار بنگاه املاک در مازندران

موسسه «پژوهش‌های برنامه‌ریزی اقتصاد و کشاورزی» مطالعه‌ای طی ۲۳ سال از دهه ۷۰ در استان گیلان انجام داد.

علاوه بر آن نتایج پژوهشی را در بازه زمانی ۳۱ ساله در استان مازندران منتشر کرده است.

که نشان‌دهنده حجم تجاوز به جنگل و مراتع در این دو استان است. به عنوان مثال در استان گیلان در بازه زمانی گفته شده سهم کاربری مسکونی هفت برابر شده‌است. یا در استان مازندران و فقط در سه شهر ساری، قائمشهر و رامسر به‌طور میانگین حدود ۳۳ درصد اراضی غیرمسکونی، به بناها و واحدهای مسکونی تبدیل‌شده است. که ۹۵ درصد آن با از بین رفتن اراضی کشاورزی ممکن شده‌است. داده‌های مرکز آمار ایران و همچنین گزارش‌های سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور هم مشخص می کند، تعداد مشاوران املاک در ۱۰ سال گذشته در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان به ترتیب ۱۷۲، ۱۶۲ و ۱۴۲ درصد رشد داشته است. تنها در این بازه زمانی ۱۰ هزار بنگاه املاک در مازندران تاسیس شده‌است.