محوطه سازی ویلا

محوطه سازی ویلا چیست و به چه مصالحی نیاز دارد؟

محوطه سازی ویلا علاوه بر این که سبب زیبایی ویلای شما می‌شود با کاشتن درخت، گل و گیاه به کاهش آلودگی هوا نیز کمک می‌کند.

استفاده از المان‌هایی مانند آبنما، استخر، آلاچیق‌های چوبی و فلزی، باغچه‌های پر از گل و درخت، آفتاب‌گیر، باربیکیو و بخش‌های دیگر، مهم‌ترین قسمت طراحی محوطه‌سازی برای باغ یا ویلا را به خود اختصاص می‌دهند.

طراحی محوطه بدون شک یک هنر است که بیشتر از هر چیزی به ذوق و تجربه طراح بستگی دارد و البته باید سلیقه کارفرما را نیز در نظر داشت. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا شما را با هنر محوطه سازی ویلا بیشتر آشنا کنیم.

محوطه سازی چیست؟

قبل از هرچیزی بهتر است به شما بگوییم محوطه سازی چیست؟ محوطه‌سازی همان معماری منظره است. به‌طور ساده‌تر بخواهیم بگوییم، استفاده از عناصر مختلف در یک محیط خاص را برای شکل دادن به آن محیط بر اساس طرح‌های از پیش تعریف شده، محوطه‌سازی می‌گویند.

هدف از این کار ایجاد محیطی چشم نواز، زیبا، آرام و دلنشین است. اما طراحی محوطه نیز مانند هر کار دیگری قوانین و قواعد خاص خودش را دارد که با رعایت آن‌ها می‌توان محیط را به بهترین و درست‌ترین شکل ممکن طراحی کرد.

بنابراین بعد از فهمیدن مفهوم لند اسکیپ (محوطه سازی) باید با اصول آن آشنا شوید.

محوطه سازی ویلا

طراحی محوطه سازی باغ

یکی از کارهایی که واجب است قبل از طراحی محوطه سازی باغ انجام دهید، بررسی محل مورد نظر است. ممکن است یکی از دلایل اصلی موفق نبودن بعضی از پروژه‌ها یا نداشتن نتیجه رضایت بخش، توجه نکردن به این مرحله از کار باشد که باید با دقت انجام شود.

در این مرحله تمام عوامل مختلف مانند جمع آوری اطلاعات در مورد انواع گیاهان منطقه، جهت باد، شرایط آب و هوایی منطقه، وضعیت آب، وضعیت خاک و نوع آبیاری باید با جزئیات بررسی شوند.

طراح باید به محدودیت‌هایی که در طراحی محوطه هر باغ یا ویلایی ممکن است داشته باشد، توجه کندو مثلا یکی از محدودیت‌هایی که ممکن است برای طراح ایجاد شود، محدودیت‌های مالی است.

به‌همین دلیل شخصی که می‌خواهد طراحی محوطه را انجام دهد باید محدودیت‌های مالی را تا حد ممکن در نظر داشته باشد.

البته لازم به ذکر است اگر کارفرما مبلغ بیشتری را برای هزینه‌های محوطه‌سازی در نظر بگیرد، می‌توان از مواد و مصالح بهتری استفاده کرد. مطمئن باشید هرچه در ابتدا بیشتر خرج کنید، در آینده به هزینه کمتری برای تعمیرات نیاز خواهید داشت.

اجرای محوطه سازی ویلا

برای اجرای محوطه سازی ویلا نیاز به یک تیم مجرب و حرفه‌ای دارید که در همه مراحل مانند نورپردازی، کاشت گل و گیاهان مختلف، نصب تجهیزات مانند آلاچیق، استخر و … تبحر داشته باشند و این کارها را با بالاترین کیفیت ممکن انجام دهند.

لازم به ذکر است که نقص و کاستی در هر مرحله از اجرای لند اسکیپ باعث مشکلات زیادی را به‌وجود خواهد آورد و زحمت و هزینه‌های بیشتری را برای شما ایجاد می‌کند.

محوطه سازی ویلا

بنابراین لازم است بعد از این‌که طرح اولیه محوطه سازی ویلای شما انجام شد، تیم مجرب و حرفه‌ای را برای اجرای لند اسکیپ انتخاب کنید.

به‌طور کلی مراحل اجرای محوطه سازی ویلا عبارت هستند از:

  • صاف کردن محوطه ویلا و آماده‌سازی محل مورد نظر
  • مورد بررسی قرار دادن مسیر‌های ارتباطی (خیابان ها) و پیاده‌روها
  • بررسی شبکه‌های آب و فاضلاب
  • اجرای سیستم آبیاری و آبرسانی به محوطه
  • ساماندهی شبکه‌های برق و گاز
  • و در نهایت شروع اجرای محوطه‌سازی

مصالح ساختمانی در محوطه‌سازی

امروزه کشور ما با تولید و نوآوری مصالح در بخش ساختمان، با توجه به رونق ساختمان‌سازی در جامعه، با رشد سریعی روبه‌رو است.

البته شناخت و انتخاب صحیح مصالح مورد استفاده در محوطه سازی ویلا عملی است که علاوه بر حس زیبایی‌شناسی در محوطه سازی، نیاز به تجربه در مورد تغییرات این مصالح در برابر شرایط جوی را دارد.

افزون بر مصالحی که به‌صورت عمومی در قسمت‌های مختلف ساختمان استفاده می‌شوند، بعضی از مصالح به‌طور مخصوص فقط در محوطه‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین اطلاع از این موارد می‌تواند به بالا بردن سطح کار محوطه‌سازی کمک بزرگی کند.

محوطه سازی ویلا

سخن نهایی

محوطه سازی ویلا تاثیر زیادی روی زیبایی و جذابیت آن دارد. با توجه به این‌که ترند فعلی سرمایه‌گذاری در کشورمان ساخت ویلا و اجاره روزانه آن است، باید به این موضوع اهمیت خاصی نشان داد. در مطلب بالا با تعریف محوطه سازی به نکاتی که باید زمان طراحی آن رعایت کنید، اشاره کردیم.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *