معایب و مزایای استفاده از شیشه در ساخت ویلا

در گذشته از شیشه فقط برای عبور نور به فضای داخلی استفاده می‌شد اما امروزه معماری خیلی پیشرفت کرده و استفاده از این ماده در قسمت‌های مختلف ساختمان‌سازی رایج است.

برخی مدیران و حتی خانواده‌ها تمایل ندارند از دیوارهای پوشیده استفاده کنند، به‌همین دلیل استفاده از دیوار‌های شیشه‌ای انتخاب خوبی برای این افراد است.

استفاده از شیشه در ساخت ویلا نیز مانند هر متریال دیگری دارای مزایا و معایبی است. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با مزایای استفاده از شیشه در این زمینه و معایب آن آشنا شوید.

مزایای استفاده از شیشه در ساخت ویلا

شیشه از متنوع‌ترین و قدیمی‌ترین مواد در صنعت ساختمان است. همانطور که در بالا هم گفتیم امروزه شیشه کاربردهای گوناگون در حوزه‌ معماری و در ساخت پنجره‌ها، درها، پارتیشن‌ها، تزئینات و… دارد.

از حرارت دادن کوارتز یا ماسه شیشه تشکیل می‌شود، به‌همین دلیل به‌عنوان ماده‌ای سخت می‌تواند به اشکال مختلف شکل‌دهی شود. در ادامه شما را با فواید شیشه آشنا می‌کنیم.

مزایای استفاده از شیشه

بزرگتر نشان دادن محیط

اگر محیط ویلا یا ساختمان شما کوچک است، یکی از بهترین راهکارها برای دلبازتر و بزرگتر نشان دادن فضای داخلی شما استفاده از دیوارهای شیشه‌ای است.

شیشه مانند آینه عمل می‌کند. با به‌کارگیری دیوارهای شیشه‌ای می‌توان به تمامی نقاط دید داشت و هیچ چیز نمی‌تواند جلوی دید شما ر بگیرد. همین امر سبب ایجاد توهم بزرگتر به نظر رسیدن محیط در ذهن بیننده می‌شود.

علاوه بر دیوارهای شیشه‌ای استفاده از پنجرهای قدی تمام شیشه نیز همچین امکانی را برای شما فراهم می‌سازند. البته استفاده از کفپوش‌ها و سقف‌های شیشه‌ای هم از این بحث جدا نیستند.

حفاظت از محیط زیست

از دیگر مزایای استفاده از شیشه این است که شیشه‌ها صد در صد قابل بازیافت بوده و همین ویژگی به کاهش هزینه‌های آلودگی محیط زیست کمک می‌کند. نکته جالب در بازیافت شیشه این است که شیشه را می‌توان بارها و بارها بازیافت کرد بدون این‌که از کیفیت آن کم شود.

بالا بردن مقاومت و افزایش ایمنی ساختمان

ایمنی یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در هر کاری مخصوصا ساختمان‌سازی باید رعایت شود. استفاده از شیشه نشکن و سکوریت به بالا بردن مقاومت و افزایش ایمنی ساختمان کمک زیادی می‌کند.

در صورت بروز حوادث طبیعی و غیرطبیعی با وجود این شیشه‌ها دیگر نیازی نیست نگران آسیب رسیدن به ساختمان یا جان انسان‌ها باشید. این شیشه‌ها ساخت منحصر به‌فردی دارند و در زمان تولید به آن‌ها شوک وارد می‌شود. به‌همین دلیل در برابر باد و باران بیشتر از شیشه‌های دیگر مقاوم هستند.

معایب استفاده از شیشه در ساخت ویلا

در کنار مزایای استفاده از شیشه باید با معایب آن نیز آشنا شوید که کمتر از مزایای این ماده است. تابش زیاد نور آفتاب، امنیت کم در برابر زلزله، جذب گرمای زیاد در تابستان و… از جمله این معایب هستند.

هزینه بالای شیشه

برای تولید شیشه جهت فرآوری متریال خام آن، به حرارت زیادی نیاز است. به‌همین دلیل است که در صنعت ساختمان‌سازی این متریال نسبت به سایر مصالح ساختمانی پرهزینه‌تر است. هنگام ویلاسازی استفاده زیاد از سطوحی که نیاز به شیشه دارند، هزینه‌های مربوط به تمهیدات امنیتی و حفظ حریم خصوصی را نیز افزایش می‌دهد.

مزایای استفاده از شیشه

جذب گرمای زیاد در تابستان

از بزرگترین معایب استفاده از شیشه می‌توان به جذب گرمای زیاد در تابستان اشاره کرد. به‌همین صورت که شیشه در عبور نور به داخل نقش مهمی را دارد، گرما را نیز بیشتر از مصالح دیگر به داخل هدایت می‌کند. در مناطق گرمسیری استفاده از نمای شیشه‌ای اصلا توصیه نمی‌شود، زیرا در فصول گرم، سرد کردن محیط ساختمان در این مناطق به مصرف انرژی بالایی نیاز دارد.

نیاز به تمیز کردن مداوم

شیشه به دلیل شفافیتی که دارد، خیلی زود کثیف می‌شود و حتی کوچک‌ترین لکه‌ها روی یک سطح شیشه‌ای به‌راحتی خودشان را نشان می‌دهند.

در مناطق شمالی کشور که بارش باران زیاد است، لکه‌های باران روی شیشه باعث کاهش زیبایی نمای ساختمان می‌شود. بنابراین اگر وقت ندارید که به‌طور مداوم شیشه‌ها را تمیز کنید، استفاده از پنجره‌های قدی شیشه‌ای را به شما توصیه نمی‌کنیم.

سخن نهایی

شیشه یکی از پرکاربردترین مواد ساخت دست بشر است که در هر زمینه‌ای کاربرد دارد. در مطلب بالا به مزایای استفاده از شیشه در ساخت ویلا اشاره کردیم و همچنین معایب آن را گفتیم تا با توجه به این ویژگی‌ها تصمیم به استفاده از این ماده بگیرید.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *