طراحی نقشه ویلا

نقش محوطه سازی در طراحی ویلای شمال

برای طراحی ویلا باید درنظر بگیریم که چه مقدار از فضای مجموعه می‌بایست به زیربنای ساختمان اختصاص پیدا کند. باقیمانده مساحت زمین را به فضاسازی و درخت‌کاری و محیط بازی و پارکینگ و … اختصاص می‌دهیم.

این نکته بسیار مهم است که ما به عنوان طراح ویلا بدانیم که به طور معمول این نسبت در اغلب زمین‌هایی که قرار است یک ویلا در آن ساخته شود. حدود یک چهارم از مساحت کل است. یعنی در واقع زیربنای ۲۰ تا ۳۰ درصد از یک زمین ویلایی را به ساختمان آن و مابقی آن را به فضاسازی محوطه اختصاص می‌دهند.

این مورد را درنظر داشته باشید که اگر در محوطه استخری وجود دارد بزرگ کردن استخر به سادگی میسر نیست. و نیازمند تخریب و ساخت کامل استخر است. زیرا در غیر این صورت، امکان نشت آب و از بین رفتن عایق‌بندی آن وجود دارد. که به مرور زمان باعث می‌شود تا دیواره‌های استخر فرو بریزد.

در فضاسازی فضای باز چه مواردی را درنظر بگیریم؟

فضای باز، فضای دیگری است که به جز استخر می بایست در محوطه سازی درنظر بگیرید. یکی از مهم‌ترین فضاسازی‌ها در طراحی باغ ویلا‌های مدرن است. گاهی اوقات وقتی صحبت از فضای بازی به میان می‌آید، این‌طور تصور می‌شود. که قرار است یک زمین خالی، برای بازی‌های ورزشی در حیاط خالی بماند.

یکی دیگر از المان‌های طراحی در محوطه سازی ویلا، میتواند تنور سنتی و یا میز باربکیو باشد. این فضا که به دلیل خاصیت طراحی به فضاسازی سنتی ویلا انجام می شود، شامل یک نیمکت سنتی در نزدیکی منقل هم می‌شود. که نزدیک به آلاچیق محوطه نیز هست. به این ترتیب اگر ساکنین بخواهند در آلاچیق ساختمان، نهار یا شامی یا عصرانه‌ای صرف کنند. به راحتی می‌توانند به آنجا دسترسی داشته باشند و ضمناً آن‌قدر هم از ساختمان دور هست که به هیچ وجه بو یا دود ذغال‌ها وارد اتاق‌ها یا سالن نشود.

طراحی نقشه ویلا
طراحی نقشه ویلا در چالوس و نوشهر

منتشر شده

در

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *