نکاتی که درباره زمین های اوقافی در شمال باید بدانید

زمین های اوقافی در شمال به ملکی هایی گفته می‌شود که مالک و صاحب آن زمین خود را برای امور خیریه وقف کرده باشد. با توجه به این تعریف که می‌توان به راحتی متوجه شد که مالک اصلی زمین‌های اوقافی اداره اوقاف و امور خیریه است . هر نوع معامله، خرید، فروش، اجاره و دخل و تصرفی در املاک اوقافی باید حتماً با نظارت اداره اوقاف و امور خیریه صورت گیرد.

جهت جلوگیری از مشکلات و دردسرهای خرید زمین اوقافی حتما به نکاتی که در این مقاله آورده ایم توجه داشته باشید.

انتخاب زمین اوقافی در زمان خرید و فروش به اندازه‌ای می‌تواند پر اهمیت باشد که در بعضی مواقع حتی باعث ضرر کردن مشتریان شود. در زمان انجام معاملات املاک یا زمین برای مشتریان و خریداران این سؤال به وجود می‌آید که سند زمین در چه وضعیتی قرار دارد؟

بادرنظرگیری  این موضوع که کلاهبرداری ها و مشکلات زیادی در حوزه معاملات ویلا و زمین وجود دارد و میزان زیادی از این مشکلات مربوط به مسائل حقوقی می‌شوند؛ در نتیجه مشتریان و خریداران حتماً باید نسبت به این نکات حقوقی  اولیه در خصوص خرید و فروش املاک اطلاع داشته باشند.

نکات حقوقی زمین های اوقافی در شمال

نکات حقوقی زمین های اوقافی بسیار زیاد است بنابراین برای اینکه از اوقافی بودن یک زمین مطلع شوید و از لحاظ تخصصی زمین مورد نظر خود را در زمان خرید و فروش مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید . به یک وکیل حقوقی که در حوزه املاک فعال است مراجعه کنید و از اطلاعات و راهنمایی‌های او کمک بگیرید.

بعضی از افراد تصور می‌کنند که خرید و فروش و یا اجاره املاک اوقافی از نظر قانونی ممنوع است. در رابطه با این موضوع باید بیان کنیم که این تصور کاملاً اشتباه می‌باشد.

البته ا لازم به ذکر است که زمین اوقافی مانند سایر زمین هایی که دارای یک مالک حقیقی هستند. به راحتی و به سرعت به فروش نمی‌رسد و در زمان خرید آنها قطعاً با مشکلات و دردسرهایی روبرو خواهید شد. بیشتر مشتریان و خریدارانی که قصد سرمایه گذاری با خرید زمین را دارند معمولاً از انتخاب زمین‌های اوقافی خودداری می‌کنند. زیرا تمایلی ندارند که با دردسرهای حقوقی چنین زمین‌هایی مواجه شوند.

اما اگر شما تمایل دارید تا چنین زمینی را خریداری نمایید باید به این موضوع دقت کنید که تنها اگر از ضوابط و قوانین خاصی که اداره اوقاف و امور خیریه تعیین کرده است پیروی کنید می‌توانید چنین ملکی را خریداری کرده و یا آن را بفروشید.

 تمام معاملاتی که پیرامون یک ملک اوقافی انجام می‌گیرد همان طور که در قسمت بالای مقاله عنوان کردیم باید توسط اداره اوقاف تأیید شود. حتی اگر یک فرد مالک زمین های اوقافی در شمال باشد نمی‌تواند بدون تأیید و اجازه اداره اوقاف ملک خود را بفروشد. یا به فرد دیگری اجاره دهد و یا حتی بر روی زمین خود ساختمانی بسازد.

مهندس امین دادویی
مهندس امین دادویی

منتشر شده

در

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *