کارکرد کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری چیست؟

در سال های اخیر فعالیت در بازار ملک و املاک افزایش پیدا کرده و شاهد تاسیس و راه‌اندازی انواع آژانس‌های املاک در سراسر کشور هستیم.

با توجه به اینکه رونق بازار ملک، لازم است مشاورین و حتی مردم نسبت به یکسری قوانین آگاهی کامل داشته باشند. یکی از مهمترین موضوعات ، بکمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری می باشد که در این مقاله به طور کامل به بررسی عملکرد این کمیسیون پرداخته ایم.

برخی از ساخت و ساز‌ها در سطح شهر با تخلفاتی همراه بوده است. و در زمانی که قرار است شما سند ملک را دریافت کنید، با یکسری مشکلات قانونی مواجه می‌شوید. این موارد برای خرید ویلا بیشتر به چشم می آید.

زیرا پیمانکاران زیادی اقدام به ساخت و ساز ویلا در دل جنگل و یا ساحل به صورت غیر قانونی کرده اند. در واقع محدوده‌های تعیین شده توسط شهرداری رد می شود. در این مورد کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری اهمیت پیدا می‌کند که وظیفه آن رسیدگی به تخلفات مربوط به ساختمان‌سازی است.

کمیسیون ماده ۱۰۰ زیرنظر شهرداری است اما از اعضای زیر تشکیل شده است:

  • نماینده شهرداری و شورای شهر، نماینده فرمانده منطقه و دادگستری استان مربوطه

شاید شما ترجیح می‌دهید ابتدا خرید زمین در شمال را انجام داده و سپس با سلیقه خود، ساخت ویلا را پیش ببرید.

برای این منظور قبل از شروع به ساخت و ساز، باید اقدام به دریافت مجوز و پروانه کنید. ماموران شهرداری در صورتی که تخلفی برای ساخت وجود داشته باشد از انجام این فرآیند جلوگیری میکنند. در اینصورت شما حق شروع ساخت و ساز را نخواهید داشت.

بنابراین کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری با هدف جلوگیری از ساخت و ساز‌های غیرمجاز است. همچنین رسیدگی به تخلفات در حین ساخت و ساز دارای پروانه راه‌اندازی شده است.

نکته لازم به ذکر این است که کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری تحت نظر شهرداری هر یک از مناطق قرار دارد.

ولی به صورت یک واحد کاملاً مجزا مدیریت شده و از نمایندگان زیر تشکیل شده است:

وزیر کشور یا فرمانداری در هر منطقه

شورای شهر اسلامی شهر مربوطه

شهرداری

وزارت دادگستری شهر مرتبط

نکته لازم به ذکر این است که در حال حاضر این کمیسیون ماده ۱۰۰ در تمامی شهر‌ها وجود دارد و تمامی اعضا به جز نماینده حق رای دارند.

مراحل استفاده از کمیسیون ماده ۱۰۰  به شرح زیر خواهد بود:

ابتدا به محض اینکه شهرداری از وجود تخلف گروه ساخت و ساز آگاه می‌شود، اقدامات لازم را جهت جلوگیری از ادامه پروژه انجام خواهد داد. توجه کنید که شهرداری حق تخریب ملک را ندارد و فقط باید از ادامه روند ساخت جلوگیری کند.

سپس نمایندگان باید مورد تخلف را به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری اطلاع دهند.

سپس ماموران شهرداری موظف هستند مورد تخلف را به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ارجاع دهند.

پس از بررسی این موضوع توسط اعضای کمیسیون، از مالک یا مسئول پروژه ساخت و ساز تقاضا خواهد شد، که در عرض ۱۰ روز تمامی توضیحات خود در مورد تخلف گزارش شده را به کمیسیون ارسال کند.

مدت زمان اجرای تصمیم کمیسیون از زمان اعلام آن، حداکثر دو ماه است. در صورتی که این بازه زمانی اقدامی از جانب مالک صورت نگیرد، مسئولیت اجرای تصمیم به شهرداری واگذار خواهد شد.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *