آیا انتخاب سازه lsf برای ویلای شمال گزینه خوبی است؟

اگر قصد ساخت یک ویلا در شمال داشته باشید، می‌دانید که یکی از سازه‌هایی که این روزها محبوبیت بیشتری میان سازندگان شمالی پیدا کرده، سازه lsf است. اما lsf چیست؟ این نوع سازه‌ها پیش ساخته هستند و ویژگی‌های متفاوتی نسبت به دیگر انواع سازه رایج در حال حاضر دارند. اگر می‌خواهید با این ویژگی‌ها، مزایا و معایب آن آشنا شوید و سپس نوع سازه ویلای خود را انتخاب کنید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

سازه LSF چیست؟

سازه lsf نوعی سازه از پیش ساخته‌شده با ورق‌های کم ضخامت گالوانیزه است. این سازه با وجود کاهش ضخامت بسیار زیاد فولاد نسبت به سازه‌های فولادی متداول، مقاومت بسیار بیشتری در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی از خود نشان می‌دهد. مقاومت بالای این سازه باعث شده است تا lsf طول عمر ویلا را افزایش دهد.

این نوع از سازه‌ها به ‌دلیل وزن پایین‌تر خود، انطباق بیشتری با رفتارشناسی‌های زلزله دارند و در شرایط ناپایداری از قبیل زلزله و طوفان، مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند. همچنین اجرای این نوع از سازه با سرعت بیشتری قابل انجام است و شما در مدت زمان کوتاهی قادر به استفاده از ویلای خود خواهید بود.

بررسی مزایا و معایب سازه lsf

سازه lsf مانند هر نوع دیگری از سازه‌های ساختمانی، مزایا و معایبی دارد که باید با آگاهی از تمام آن‌ها، نوع سازه ویلای خود را انتخاب کنید. از جمله مهم‌ترین مزایای این نوع از سازه‌های از پیش ساخته شده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان جابه‌جایی سازه ال اس اف به ‌دلیل وزن پایین بسیار راحت است.
  • ساخت ویلا با کمک این نوع از سازه هزینه کمتری نسبت به دیگر انواع سازه نیاز دارد.
  • Lsf در برابر شرایط جوی ناپایدار مانند زلزله مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد.
  • به‌ دلیل مقاومت بالای سازه در برابر آتش سوزی، ساختمان در برابر آتش عایق و مقاوم است.
  • مقاومت بالای سازه در برابر خوردگی فیزیکی و شیمیایی و زنگ زدگی، طول عمر کلی ساختمان را نسبت به دیگر ساختمان‌ها افزایش می‌دهد.
  • سازه lsf انعطاف‌پذیر است و قابلیت اجرای طرح‌های مختلف با آن وجود دارد.
  • صاف و یکدست بودن سطح سازه، هیچ محدودیتی برای اجرای مصالح ساختمانی دلخواهتان ایجاد نخواهد کرد.
  • به‌ دلیل کاهش میزان فولاد به‌کار رفته در این سازه نسبت به دیگر سازه‌های فولادی، هزینه اولیه ساختمان بسیار کمتر است.

سازه lsf با وجود مزایای متعدد، معایبی نیز دارد که باید آن‌ها را در نظر بگیرید. از جمله:

  • نیروی کار اجرایی سازه lsf نسبت به دیگر ساختمان‌ها متفاوت است و برای اجرای آن نیاز به افرادی دارید که در این زمینه از لحاظ علمی و عملی تخصص دارند.
  • اجرای ویلا در شمال با این سازه محدودیتی برایتان ایجاد نمی‌کند. اما اگر قصد داشته باشید تا در شمال یک آپارتمان یا ساختمان با بیش از ۵ طبقه بسازید، این سازه از پیش ساخته شده جوابگویتان نخواهد بود.
  • حمل و نقل یا نصب سازه ال اس اف اگر با دقت و تخصص کافی انجام نشود، منجر به آسیب دیدن قطعات فولادی خواهد شد. در صورت بروز این اتفاق نیاز به سفارش مجدد قطعات آسیب‌دیده خواهید داشت که هزینه مضاعفی برایتان خواهد داشت.
  • همان‌طور که می‌دانید فولاد در برابر سرما و گرما انبساط و انقباط پیدا می‌کند و همین باعث می‌شود تا بعضی اوقات صداهایی از سازه از پیش ساخته‌تان به‌ گوش برسد.

در نهایت آیا سازه از پیش ساخته شده انتخاب خوبی برای ویلای شمال است؟

با آشنایی با سازه lsf و مزایا و معایب آن، نوبت آن رسیده است تا تصمیم بگیرید که آیا این سازه مناسب ویلای شمالی شما است یا خیر. این سوال پاسخ روشنی ندارد و باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید. شمال کشور به‌ دلیل مجاورت با دریای خزر رطوبت بالایی دارد که این رطوبت عمر ساختمان‌ها را کاهش می‌دهد. اما از آن‌جایی که این سازه در برابر رطوبت مقاومت است، عمر ویلایتان بیشتر از دیگر ساختمان‌ها خواهد بود. همچنین دیگر مزیتی که این سازه‌ دارد، مقاومت بالای آن در برابر ضربه است. این اتفاق کمک می‌کند تا اسکلت ساختمان در برابر شدت ضربات موج‌های دریا آسیبی نبینند.

اما نکته دیگری که باید در نظر بگیرید، نیاز اجرای این سازه به نیروی کار متخصص است. نبود نیروی کار متخصص کافی برای اجرای این سازه نسبت به ساختمان‌سازی معمول، باعث شده است تا هزینه نیروی کار افزایش پیدا کند. هرچند که کاهش زمان ساخت و پایین‌تر بودن هزینه فولاد به‌کار رفته، می‌تواند این اتفاق را جبران کند.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *