اصول طراحی باغ ویلا

طراحی باغ ویلا به شما اجازه می‌دهد از فضایی که در دارید، کاملا لذت ببرید. زیرا وقتی باغی پر از درختان و گل‌های زیبا داشته باشید، روی روحیه و خلق‌وخوی شما اثر قابل‌توجهی می‌گذارد. بدون تردید استفاده از گیاهان متنوع در قسمت‌های مختلف حیاط و طراحی فضای سبز می‌تواند در تقویت حس شما نقش داشته باشد. بنابراین توصیه می‌کنیم با رعایت اصول مربوط به طراحی باغ، ساختمان خود را به مکانی رویایی و آرامش‌بخش تبدیل کنید. اما برای طراحی باغ ویلا باید به چه نکاتی دقت کنید؟ در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد، پس همراهمان بمانید.

اصول طراحی باغ ویلا

اصول طراحی باغ ویلا

  • برای طراحی باغ ویلا باید هماهنگی و تناسب بین گیاهان، درختان، گل‌ها و رنگ‌های موجود در آن‌ها ر به‌خوبی رعایت کنید.
  • باید زمان طراحی از مواد با‌کیفیت استفاده کنید، زیرا استفاده‌نکردن از مواد با‌کیفیت نتیجه نهایی مطلوبی را به‌همراه نخواهد داشت. در نتیجه بهتر است که از مصالح با‌کیفیت و استاندارد استفاده کنید.

همان‌طور که طراحی ویلا از سبک‌های متنوعی تشکیل شده است، طراحی باغ ویلا نیز روش‌های متنوعی دارد و تاثیر زیادی در افزایش زیبایی و لوکس‌بودن آن می‌گذارد. ساخت باغ ویلایی کلاسیک و سنتی از اشکال منظم و متقارن با یکدیگر تشکیل شده است. مفهومی که در این نوع طراحی خود را نشان می‌دهد، ساختمان‌های سنگی است که در آن عناصر مجلل تداعی می‌شود.

معمولا شومینه، آلاچیق و پل‌های روی نهر همگی سنگی هستند. از طرفی درختان و گیاهان بلند با طول عمر بیشتر شکوه زیادی به ساختمان ویلا می‌دهند.

در باغ ویلای مدرن نبودن تقارن و سادگی طراحی در عین لوکس‌بودن بیشتر متداول است و آن را زیبا‌تر می‌کند. استفاده از کفپوش‌های چوبی در حیاط ساختمان و در کنار مسیر تردد یا اتصال فضای داخلی و خارجی آن، هماهنگی زیبایی را بین طبیعت و درختان ایجاد می‌کند.

همچنین اگر از سطوح شیشه‌ای، شومینه‌های گازی پیشرفته و فلاور باکس‌ها در کنار درختان و باغ استفاده کنید، باعث می‌شود فضایی مدرن در باغ شکل گیرد.

سبک دیگر در طراحی باغ ویلا روستیک نام دارد. روستیک سبکی است که در آن به سادگی و روستایی‌بودن اهمیت داده شده است و در آن تمامی میز و صندلی و تخت‌ها از چوب‌های جنگلی ساخته شده‌اند.

اصول طراحی باغ ویلا

نکاتی درباره طراحی باغ ویلا هنگام شروع طراحی آن

  • برای طراحی بهتر است جهت طلوع و غروب خورشید را در اجرای کار در نظر بگیرید. در فرایند طراحی محوطه به باغ با توجه به ارتفاع ساختمان باید نور به‌طوری بتابد که درختان و گیاهان را نیز در بگیرد.
  • زمان اجرا علاوه‌بر در نظر گرفتن ابعاد زمین، باید مصالحی را که می‌خواهید استفاده کنید، به‌دقت ارزیابی کرده و با توجه به موقعیت موجود آن‌ها را انتخاب کنید.
  • توجه به راه‌های ورود و خروج به فضا‌های مختلف ویلا و باغ از دیگر نکات ضروری است. اگر هر یک عناصر موجود مانند استخر، محیط‌های باغ و زمین بازی را به‌درستی طراحی کنید و اگر هر کدام در جای مناسبی قرار گیرند، به‌طور حتم نتیجه طراحی ویلا بسیار مطلوب خواهد بود.
  • استفاده از سقف‌های شیبدار در طراحی باغ ویلا طرفداران زیادی دارد. استفاده از زونا در این نوع سقف بسیار کاربردی و محبوب است و گاهی با مصالحی مانند بتن یا آسفالت روکش می‌شود. اگر از زونای سنگی استفاده کنید، این طرح زیبایی چشم‌نوازی را در مجموعه ایجاد می‌کند. البته اگر دکوراسیون چوبی در باغ ویلای خود دوست دارید، می‌توانید از زونا چوبی برای سقف‌های شیب‌دار ویلا استفاده کنید.
  • رنگ مصالح ویلا را با گیاهانی که می‌خواهید در باغ استفاده کنید، هماهنگ کنید. این روش باغ ویلای شما را کاملا زیباتر نشان می‌دهد. در ساختمان‌هایی که سقف شیب‌دار آن‌ها از زونا آسفالتی بوده و رنگ سفید جزئی از طراحی دیوار‌های ساختمان است، از رنگ‌هایی مانند سبز و قهوه‌ای در دکوراسیون آن استفاده کنید. چنین هماهنگی بین ساختمان ویلا، حیاط و باغ، فضا را زیباتر و آرامش‌بخش‌تر می‌کند.

سخن نهایی

گاهی در ساخت باغ ویلا مشکلاتی به‌وجود می‌آید، زیرا در ساخت آن به جزئیات توجه نمی‌شود. عده‌ای فکر می‌کنند با هزینه کم می‌توانند باغ ویلایی مناسب طراحی کرد، اما چنین روشی فقط باعث ایجاد هزینه‌های اضافی در اجرای آن می‌شود. به این علت که هزینه جزئیات از ابتدا در نظر گرفته نمی‌شود. در نتیجه اگر می‌خواهید باغ ویلای خوبی داشته باشید، هزینه طراحی آن و اصولی را که در این مقاله توضیح دادیم در نظر بگیرید.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *