رطوبت دیوار‌ها

رطوبت دیوار‌ها

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که صاحب‌خانه‌ها در شمال با آن رو‌به‌رو می‌شوند، رطوبت دیوار‌هاست. جلوگیری از رطوبت بسیار اهمیت دارد. وجود رطوبت در دیوار‌ها دلایلی مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به مصالح نا‌مرغوب استفاده شده در ساخت‌وساز، نشتی لوله‌های آب باران و نشتی سقف اشاره کرد. رطوبت در دیوار‌ها باعث کنده‌شدن رنگ، ایجاد کپک و قارچ‌ها و خوردگی روی دیوار و زنگ‌زدگی فلزات متصل به دیوار، سقف و کف خانه می‌شود.

به‌همین علت، هر مالک خانه‌ باید راه‌هایی را انجام دهد تا از رطوبت در دیوار‌ها جلوگیری کند. ما در این مقاله درباره روش‌های جلوگیری از رطوبت دیوار‌ها در شمال به نکاتی اشاره کرده‌ایم، پس همراهمان باشید.

روش‌های جلوگیری از رطوبت در دیوار‌ها

۱٫    بررسی‌کردن ترک در دیوار‌ها و ترمیم آن‌ها

با گذشت زمان، ممکن است دیوار‌های خانه شما ترک بخورد. این ترک‌ها معمولا در نزدیکی چارچوب در و پنجره هستند که باعث می‌شوند رطوبت به ساختار ساختمان شما نفوذ کند و لکه‌های مرطوب در دیوار‌ها ایجاد می‌شوند.

بنابراین، بهتر است ترک‌ها را با بتونه پر کنید، پس از پر‌شدن شکاف‌ها و ترک‌ها، تمام گچ‌های شل باید برداشته شوند و دیوار را دوباره رنگ کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که در شمال باران بسیار می‌بارد، در نتیجه بهتر است قبل از شروع فصل بارش این کار را انجام دهید.

رطوبت دیوار‌ها

۲٫    ضد آب‌کردن سقف و دیوار‌های بیرونی

بسیاری از رنگ‌‌هایی که در نمای بیرونی استفاده می‌شوند، اجازه می‌دهند آب به داخل دیوار‌های داخلی نفوذ کند. در نتیجه بهتر است برای جلوگیری از نشت آب در دیوار‌ها از پوشش ضد آب روی دیوار‌های بیرونی استفاده کرد.

این روکش مانعی ایجاد می‌کند تا از باران و رطوبت جلوگیری کند و نمی‌گذارد دیوار‌ها مرطوب شوند. سقف نیز در معرض شرایط آب‌وهوایی قرار دارد و آب به‌راحتی روی سطح آن جمع می‌شود در نتیجه نشت و لکه‌های مرطوب ایجاد می‌شوند. اگر سقف را هم ضدآب کنید، باعث می‌شود دیوار‌های داخلی مرطوب نشوند. در حقیقت پوشش ضدآب مانند درزگیری عمل می‌کند که از نشت آب جلوگیری می‌کند.

۳٫    تهیه‌کردن دستگاه رطوبت‌گیر

یکی ‌دیگر از روش‌ها برای جلوگیری از رطوبت دیوار‌ها در شمال، استفاده از دستگاه رطوبت‌گیر است. این دستگاه از رطوبت و کپک‌‌زدن دیوار‌ها جلوگیری می‌کند و همان‌طور که اسم آن مشخص است، تمام رطوبت اتاق را می‌مکد.

یکی از ویژگی‌های مثبت دستگاه رطوبت‌گیر، قابل حمل‌بودن آن است. به این معنا که هر زمان نیاز داشتید، دستگاه را از اتاقی به اتاق دیگر می‌برید. همچنین این دستگاه با مکیدن آب از لباس‌های خیس به خشک‌کردن لباس‌ها در داخل خانه کمک می‌کند.

این نکته را در نظر داشته باشید باید در هر اتاق حدود ۲۴ تا ۳۶ ساعت این دستگاه را بگذارید تا اثر خود را بگذارد. دستگاه رطوبت‌گیر انواع مختلف دارد. اگر از سایز کوچک آن استفاده کنید، می‌توانید آن را در کمد‌ها، سوله‌ها، طاقچه‌ها و زیر شیروانی‌ها قرار دهید.

۴٫    انتخاب هوشمندانه مصالح ساختمانی

مصالح مختلف نسبت به رطوبت واکنش خاصی نشان می‌دهند. برای مثال، دیوار آجری نسبت به سایدینگ آلومینیومی رطوبت را بیشتر عبور می‌دهند. منظور از سایدینگ آلومینیومی، مصالح ساختمانی است که تیم ساخت‌وساز در بام یا نمای خارجی خانه‌ها و ویلا‌ها برای هدایت آب به خارج از ساختمان استفاده می‌کنند.

علاوه‌بر ‌این، بهتر است برای فضا‌های داخلی به جای گچ از بتن استفاده کنید، زیرا بتن از نشت آب و رطوبت جلوگیری می‌کند. آشپزخانه‌ها نیز باید دریچه‌های کافی داشته باشند.

رطوبت دیوار‌ها

روش‌های دیگر برای جلوگیری از رطوبت در دیوار‌ها

علاوه‌بر روش‌های بالا روش‌های زیر نیز برای جلوگیری از رطوبت دیوار‌ها در شمال کارساز هستند.

  • تعداد گیاهان داخل خانه را کم کنید. زیرا آن‌ها بخار آب آزاد کرده و هوا را مرطوب می‌کنند.
  • لباس‌هایتان را در فضای آزاد خشک کنید.

سخن نهایی

به دلایلی مانند نشت آب یا استفاده از مصالح کم‌کیفیت، رطوبت در دیوار‌ها پدیدار می‌شود که برای بنا و اهالی داخل آن ضرر خواهد داشت. برای مثال، رطوبت باعث شرایط ناسالم زندگی و لکه‌های ناخوشایند می‌شود. حتی برای انسان‌ها نیز مشکلات تنفسی، سرفه و گیجی به‌همراه خواهد داشت. برای جلوگیری از رطوبت دیوار‌ها به‌ویژه در شمال راهکارهایی وجود دارد که در این مقاله به تعدادی از آن‌ها اشاره کردیم.  


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *