آیا می‌توان در بافت باغی ویلا ساخت؟

در شمال ایران به علت آب‌وهوای خوبی که دارد، زمین‌های کشاورزی زیادی قرار گرفته‌اند. این زمین‌ها در این قسمت از ایران در دسته‌های مختلف مسکونی، بافت باغی و زراعی قرار می‌گیرد. در بافت باغی می‌توان انواع درختان میوه را کاشت اما کاشت محصولاتی مانند جو، برنج و گندم جایز نیست.

با‌این‌حال، می‌توانید زمین باغی را بخرید و درختانی مانند گردو، بادام و میوه‌های محلی را بکارید و از آن درآمد کسب کنید. اما شاید بپرسی در بافت باغی امکان ساخت ویلا وجود دارد یا نه؟ در این مقاله پاسخ این سوال را بررسی خواهیم کرد، پس همراهمان بمانید.

ساخت ویلا در بافت باغی

طبق گزارش‌هایی که انجام شده است در زمین باغی نمی‌توان ویلا ساخت، اما می‌توانید کاربری زمین را تغییر دهید. ابتدا باید مدارکی را تحویل جهاد کشاورزی دهید. لطفا این نکته را در نظر داشته باشید، شما برای تغییر کاربری زمین باید مجوز تاسیس و مدارک مالکیت را نیز همراه خود داشته باشید.

مدیریت جهاد کشاورزی پس از بررسی درخواست شما کروکی می‌کشد، گزارشی از زمین باغی مورد نظرتان درست می‌کند و آن را برای مدیریت امور زمین‌های استان می‌فرستد. سپس گزارش مدیریت و درخواست شما در دبیرخانه کمیسیون در مدیریت امور اراضی ثبت می‌شود.

در مرحله بعد با ارائه مستندات و تکمیل ‌بودن پرونده، درخواست شما در نوبت دستور کار کمیسیون قرار می‌گیرد. اگر این سازمان با درخواستتان مبنی بر تغییر کاربری باغ به ویلا مخالف کند، نتیجه به شما اعلام می‌شود.

این نکته را در نظر داشته باشید برای دریافت پروانه ساختمانی و تغییر کاربری زمین باید جریمه‌ای پرداخت کنید که طبق کمیسیون ماده ۹۹ مقدار آن بر اساس نوع ملک و متراژ زمین تعیین می‌شود. در حال حاضر مقدار آن از متری ۵۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون تومان تخمین زده شده است. زمانی که جریمه را پرداخت کردید، برای پایان کار و گواهی ساخت باید به سازمان مربوطه مراجعه کنید.

نکاتی درباره خرید زمین بافت باغی

برای خرید قطعه زمینی باکیفیت در محوطه باغ به نکات زیر توجه کنید.

۱٫ خاک

یکی از نکاتی که باید در هنگام انتخاب زمین باغی به آن توجه کنید، خاک آن است. معمولا ریشه درخت‌ها در عمق یک تا سه‌متری نفوذ می‌کند. در نتیجه، عمق خاک بسیار اهمیت دارد. همچنین خاک بافت باغی باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد تا محصول نهایی را بتوان در آن پرورش داد.

۲٫ آب‌وهوا

شدت باد نیز یکی‌ دیگر از عوامل مهم هنگام خرید بافت باغی است. هر چقدر شدت باد زیاد باشد، باعث می‌شود میوه‌ها سریع‌تر خراب شوند. در نتیجه باید در هنگام خرید زمین باغی وضعیت آب‌وهوا را بسنجید.

۳٫ تامین آب

برای رشد و نمو درختان و میوه‌ها، آب زمین باغی باید به حد کافی باشد. در نتیجه در هنگام خرید بافت باغی دقت کنید که آیا با خرید آن زمین آب کافی در اختیار خواهید داشت یا نه.

۴٫ شیب زمین

اگر بخواهید در بافت زمینی درختانی مانند بادام یا زردآلو بکارید، باید شیب آن را در نظر بگیرید. زیرا شیب زمین باعث سرازیر شدن آب از محل کاشت درختان می‌شود که در نهایت خاک را خشک می‌کند. در نتیجه توصیه می‌کنیم این نوع درختان را در دامنه شمالی زمین بکارید. همچنین اگر بافت باغی شیب داشته باشد، باید با بولدوزر عملیات خاک‌برداری و تسطیح آن را انجام دهید.

بهترین شهر‌ها برای خرید زمین باغ

بر اساس گزارش‌ها، شهرهای استان مازندران بهترین خاک، آب‌وهوا و آب فراوان دارند. در نتیجه می‌توان گفت بهترین بافت‌های باغی در این استان قرار گرفته‌اند. از بین شهر‌های استان مازندران که بهترین زمین‌های باغی در آن‌ها وجود دارند می‌توان به محمود‌آباد، نوشهر، نور، چمستان، بابلسر یا ایزد شهر اشاره کرد. در شهر‌های مذکور متراژ تمام زمین‌ها ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ متر است و فرصت خرید زمین و باغ در آن‌ها بسیار زیاد است.

سخن نهایی

بافت باغی به علت داشتن مناطق سرسبز و درختان میوه مختلف بسیار زیبا است و به‌همین علت افراد زیادی تصمیم می‌گیرند در چنین بافتی ویلا بسازند.

اما همان‌طور که در بالا توضیح دادیم، امکان انجام این کار وجود ندارد. مگر آنکه به سازمان مربوطه مراجعه کرده و زمین را به زمین مسکونی تبدیل کنید یا از خود زمین باغی بهره ببرید. مثلا درختانی بکارید و میوه آن‌ها را بفروشید. همچنین این نکته را در نظر داشته باشید، قبل از خرید بافت باغی از یک متخصص یا مشاوره در زمینه ساخت‌و‌ساز کمک بگیرید تا مشکلی برایتان پیش نیاید.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *