اختلاف قیمت بتن و فولاد

اختلاف قیمت بتن و فولاد چقدر است؟

فولاد و بتن دو سازه مهم برای ساخت‌وساز هستند که استفاده گسترده‌ای در صنعت ساختمان دارند. یکی از جنبه‌های مهم مورد بررسی درباره آن‌ها، اختلاف قیمت بین این دو سازه است. در این مقاله متوجه خواهیم شد اختلاف قیمت بتن و فولاد چند درصد است و قیمت آن‌ها به چه عواملی بستگی دارد. با ما همراه باشید.

عوامل موثر در تعیین قیمت بتن و فولاد

عوامل بسیاری در قیمت بتن و فولاد تأثیر می‌گذارند. از جمله آن‌ها می‌توان به هزینه‌های نیروی کار، هزینه‌های نگهداری، وزن، مواد اولیه به‌کاررفته در آن‌ها و تغییرات نرخ ارز اشاره کرد.

اختلاف قیمت بتن و فولاد

۱٫ هزینه‌های نیروی کار

اختلاف قیمت بتن و فولاد بستگی به هزینه‌های نیروی کار دارد. بسته به طرح، ماژول‌های فولاد را نسبت به بتن راحت‌تر می‌توان نصب کرد. معمولا در ساخت‌وساز فولادی، تمام اجزای ساختمان تقریبا پیش‌ساخته هستند. در نتیجه، در ظرف چند هفته می‌توان فضا را با این سازه آماده کرد.

با‌این‌حال، اگر تیم ساخت‌وساز بخواهند در صنعت ساختمان از بتن استفاده کنند به تجهیزات سنگین‌تری نیاز دارند که خود، هزینه‌های بیشتری در بر می‌گیرد. همچنین ریختن بتن، نصب قالب‌ها و تراکم نیازمند تجربه و آموزش کافی است، پس برای انجام این کار باید از افراد با‌تجربه استفاده کرد.

۲٫ هزینه‌های نگهداری

با گذشت زمان، ساختمان‌های بتنی نسبت به فولاد به تعمیرات بیشتری نیاز دارند. ممکن است در این سازه‌ها ترک‌هایی ایجاد شود و در بد‌ترین حالت از نظر ساختاری مضر باشند. در عوض، فولاد چکش‌خوار‌تر است و قابلیت ارتجاعی دارد. بنابراین می‌تواند منبسط یا منقبض شود. علاوه‌بر ‌این، با استفاده از مواد ضدحریق مانند SFRM می‌توان کاری کرد تا سازه نسوزد. به‌همین علت نگهداری از فولاد آسان است و به ساعت کاری کمتری برای نصب نیاز دارد.

۳٫ وزن

یکی دیگر از فاکتور‌هایی که روی اختلاف قیمت بتن و فولاد تأثیر می‌گذارد وزن آن‌ها است. فولاد حدود ۷۸۵۰ کیلوگرم است در حالیکه بتن وزنی حدود ۲۰۰۰ کیلوگرم دارد.

در نتیجه فولاد از بتن قوی‌تر است و استحکام بیشتری دارد. در مقایسه، بتن بسیار شکننده است و می‌تواند تحت کشش زیاد بشکند، به‌همین علت برای تقویت بتن از میل‌گردهای تقویت‌کننده در آن استفاده می‌کنند. همچنین فولاد نسبت به بتن از دوام بیشتری برخوردار است و در بلند‌مدت بازده سرمایه‌گذاری بهتری دارد.

۴٫ قابل دسترس‌بودن

از فاکتور‌های مهمی که روی اختلاف قیمت بتن و فولاد تأثیر می‌گذارد، قابل‌دسترس بودن این دو سازه است. به این معنا که اگر در بازار محلی این سازه‌ها وسیع و قابل دسترس باشند، ممکن است بتوان با قیمت کمتری آن‌ها را خرید. با‌ وجود ‌این، درصورتی‌که تأمین آن‌ها به علت محدودیت منابع یا عوامل دیگر مشکل باشد، ممکن است قیمتشان افزایش پیدا کند.

۵٫ تغییرات نرخ ارز

یکی از فاکتور‌هایی که در قیمت و درصد اختلاف قیمت بتن و فولاد تأثیر می‌گذارد، تغییرات نرخ ارز است. اگر بخشی از مواد اولیه بتن و فولاد وارداتی باشد، تغییرات در نرخ ارز تأثیر مستقیمی با هزینه‌های واردات دارد. برای مثال هر چقدر قیمت دلار بالا‌تر رود، هزینه واردات مواد اولیه بیشتر می‌شود و قیمت نهایی فولاد و بتن نیز افزایش پیدا می‌کند.

اختلاف قیمت بتن و فولاد

اختلاف قیمت بتن و فولاد از نظر درصد

عناصر فولاد دارای اجزای کوچک‌تر و فشرده هستند که باعث شده است نسبت به بتن ۶۰ ‌درصد سبک‌تر باشند. از نظر قیمت نیز فولاد اقتصادی‌تر است، زیرا بسیار سبک است و جابه‌جایی، حمل‌ونقل و نصب سریع آن باعث شده است هزینه کار را کاهش دهد.

بتن از ترکیباتی مانند سیمان، شن، ماسه، آب و مواد افزودنی مختلف تشکیل شده است و در ساخت آن از میل‌گرد استفاده می‌شود. در نتیجه، تعداد مواد تشکیل‌دهنده و مونتاژ طولانی آن منجر به هزینه‌های بالا ساخت‌وساز می‌شود. طبق تحقیقاتی که انجام شده است، فولاد نسبت به بتن ۵ تا ۷ ‌درصد کمتر هزینه دارد و اختلاف قیمت آن‌ها این مقدار است.

سخن نهایی

با اطلاعاتی که در این مقاله داده شد، متوجه شدیم هزینه بتن نسبت به فولاد بیشتر است، زیرا مقدار نگهداری و تعمیر آن بالا‌تر است. عوامل بسیاری نیز در اختلاف قیمت و هزینه آن‌ها تاثیر می‌گذارد که از این عوامل می‌توان به نرخ ارز، مواد اولیه و نحوه نگهداری آن‌ها اشاره کرد.

در ایران نیز قیمت بتن و فولاد مدام در حال تغییر است و عواملی مانند تقاضا و عرضه بین‌المللی، رقابت بازار و تغییرات در شرایط اقتصادی روی این موضوع بسیار تاثیر می‌گذارد.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *