اختلاف قیمت در سقف های شیروانی و سقف تخت (تیرچه بلوک)

زمانی‌که در حال ساختن خانه هستید، به سقف نیاز دارید. سقف انواع مختلف دارد که از آن‌ها می‌توان به سقف تخت (تیرچه بلوک) و شیروانی اشاره کرد.

به طور حتم سؤالی که در هنگام انتخاب این مورد خواهید، پرسید درباره اختلاف قیمت بین دو سقف است و می‌خواهید متوجه شوید کدام‌یک مناسب ساختمان شما است. برای یافتن پاسخ این سؤال، همراهمان بمانید.

اختلاف قیمت در سقف های شیروانی و سقف تخت

طبق گزارش‌هایی که انجام شده است، سقف‌های مسطح از سقف‌های شیروانی قیمت کمتری دارند. ممکن است سؤال برایتان پیش آید که چرا سقف‌های مسطح ارزان‌تر هستند. هنگامی‌که سقف‌های مسطح را نصب می‌کنید، یک لایه عایق اضافی نیز باید نصب کنید تا دیگر نیاز به هزینه‌های اضافی نباشد.

این ویژگی هزینه‌های ساخت‌وساز را کاهش می‌دهد و این نوع سقف‌ها را به یک گزینه اقتصادی تبدیل کند. همچنین یک خانه با سقف مسطح، معمولاً هزینه‌های نگهداری کمتری دارد و در دراز‌مدت به نفع شما خواهد بو.

با‌این‌حال، برای خراب‌نشدن سقف شیروانی باید از آن به‌طور منظم نگهداری کنید. چون اگر سقف خراب شود، باید یک پیمانکار حرفه‌ای را استخدام کنید تا با استفاده از تجهیزات ویژه آن‌ را تعمیر کند.

عوامل مؤثر در تعیین اختلاف قیمت سقف شیروانی و سقف تخت

۱٫ طراحی سقف‌های تخت و شیروانی

سقف‌های تخت و شیروانی طرح‌های بسیار متفاوتی دارند. معمولا سقف تخت نسبت به سقف شیروانی سبک معماری مدرن و امروزی دارد و به خانه ظاهری مینیمال می‌دهد. در مقایسه سقف‌های شیروانی حس سنتی و کلاسیکی دارند که بیشتر برای یک ساختمان قدیمی استفاده می‌شوند.

۲٫ مواد اولیه

یکی ‌دیگر از فاکتور‌هایی که روی اختلاف قیمت در سقف های شیروانی و تیرچه بلوک تاثیر می‌گذارد، مواد اولیه آن‌هاست. مصالح رایج برای سقف‌های شیروانی تخته‌سنگ، کاشی‌های بتنی و کاشی‌های سفالی است. در مقایسه سقف تخت از مواد اولیه‌ای مانند شن، قیر و ورق‌های آلومینیوم ساخته شده است.

۳٫ عایق‌بندی

یکی‌دیگر از فاکتور‌هایی که روی اختلاف قیمت این دو نوع سقف تأثیر می‌گذارد، هزینه عایق‌بندی است. طبق گزارش‌هایی که انجام شده است سقف‌های تخت عایق‎بندی خوبی ندارند که این موضوع باعث مصرف انرژی بیشتر برای گرمایش، سرمایش و جذب حرارت کمتر می‌شود. در مقایسه سقف شیروانی از عایق‌بندی بهتری برخوردار است و دمای داخل ساختمان را بهتر کنترل می‌کند. عایق‌بندی مناسب می‌تواند هزینه‌های گرمایش و سرمایش را کاهش دهد.

۴٫ طول عمر

سقف‌های مسطح معمولا طول عمر کمتری نسبت به سقف‌های شیروانی دارند. طبق گزارش‌هایی که انجام شده است آب‌وهوا، بارش باران و اشعه ماورا بنفش باعث می‌شوند مصالح این نوع سقف‌ها سریع‌تر خراب شوند. درحالیکه اگر سقف شیروانی به طور منظم نگهداری شوند، طول عمر بیشتری نسب به تیرچه بلوک دارند. هر چقدر این نوع سقف‌ها کمتر در معرض آب راکد و اشعه ماورا بنفش قرار گیرند مصالح آن‌‌ها دیرتر خراب می‌شود.

۵٫ اندازه

از دیگر فاکتور‌ها در اختلاف قیمت در سقف های شیروانی و سقف تخت می‌توان به‌اندازه آن‌ها اشاره کرد. معمولا اندازه سقف شیروانی ۲٫۵ برابر متراژ زیربنای ساختمان است. به این معنا که اگر زیربنا ۱۰۰ مترمربع باشد، متراژ سقف شیروانی حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ مترمربع خواهد بود. درحالیکه ابعاد معمول سقف تخت (تیرچه بلوک) ۴۰*۲۰ با ارتفاع ۲۵ سانتی‌متری است.

۶٫ موقعیت جغرافیایی

از دیگر عوامل تأثیرگذار روی اختلاف قیمت در سقف های شیروانی و سقف تخت (تیرچه بلوک) موقعیت جغرافیایی است. به این معنا که ممکن است قیمت این دو سقف در هر کشور یا شهر متفاوت باشد. برای مثال، در مناطقی مانند شمال ایران به علت بارش برف‌وباران بسیار از سقف شیروانی استفاده می‌کنند. در مقایسه اغلب سقف تخت در مناطق با آب‌وهوای گرم و خشک مانند شهر تهران کاربرد دارد.

همچنین در بعضی از مناطق ممکن است دسترسی به مواد ساخت و نیروی کار ماهر محدود باشد، در نتیجه این موضوع روی افزایش هزینه‌ها و افزایش اختلاف قیمت این دو سقف تأثیر می‌گذارد.

سخن نهایی

عوامل بسیاری روی اختلاف قیمت در سقف های شیروانی و سقف تخت تأثیر می‌گذارند که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم. همان‌طور که متوجه شدید هزینه سقف تخت نسبت به سقف شیروانی کمتر است. اگر دنبال سقفی ساده با قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه هستید، پیشنهاد ما تیرچه بلوک است. البته همه چیز بستگی به بودجه و نیاز شما دارد.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *