اخذ مجوز ساخت ویلا در نوشهر به چه صورت است؟

نوشهر یکی از زیباترین شهرهای شمالی ایران است که زیبایی مناظر و آب و هوای خوب آن، روزبه‌روز افراد بیشتری را به ساخت ویلا در این شهر ترغیب می‌کند. اما چطور باید مجوز ساخت ویلا در نوشهر را دریافت کنید و خانه ویلایی خود را در این شهر ساحلی داشته باشید؟ برای پاسخ این سوال تا انتها همراه ما باشید.

مجوز ساخت یا پروانه ساختمان چیست؟

ساخت و ساز در داخل بافت شهری نیازمند پشت سر گذاشتن مراحل مختلف قانونی بوده که مهم‌ترین و اولین مرحله از آن دریافت مجوز ساخت یا پروانه ساختمان است. پروانه ساخت سندی است که نشان می‌دهد ساختن ویلا در زمین مورد نظر از لحاظ قانونی مشکلی ندارد.

دریافت مجوز ساخت ویلا در نوشهر چه شرایطی دارد؟

مهم‌ترین شرط برای ساخت ویلا در نوشهر، استقرار زمین در داخل بافت روستا و طرح هادی است. زمین‌هایی که در طرح هادی وجود نداشته باشند، جزو زمین‌های مسکونی به‌شمار نمی‌آیند و نمی‌توان برای آن‌ها جواز ساخت دریافت کرد.

همچنین امکان دارد زمین شما در داخل طرح هادی قرار داشته باشد اما کاربری آن مسکونی نباشد. اگر زمین شما دارای چنین شرایطی باشد، باید برای دریافت مجوز ساخت ویلا کاربری آن را تغییر دهید و سپس برای دریافت مجوز اقدام کنید.

اگر بدون دریافت مجوز ساخت ویلا در نوشهر اقدام به ساخت ویلا کنید، در نهایت نیاز خواهید داشت تا از طریق کمیسیون ماده ۹۹ و کمیسیون ۱۰۰ قانون شهرداری، مجوز پایان کار دریافت کنند.

دریافت پروانه ساختمانی چه مراحلی دارد؟

شما باید مراحل زیر را برای شروع ساخت و ساز در نوشهر و دریافت پروانه ساختمانی، طی کنید.

ارسال مدارک به شهرداری منطقه

اصل و کپی سند مالکیت زمین، اصل و کپی شناسنامه مالک زمین و فیش پرداخت عوارض نوسازی را جمع آوری کرده و به‌صورت حضوری به به شهرداری منطقه مورد نظرتان در نوشهر مراجعه کنید. باید در این مرحله به‌صورت کتبی درخواست دریافت پروانه ساخت کنید.

بررسی شرایط خلافی توسط کارشناس فنی شهرداری

در این مرحله شهرداری کارشناس فنی خود را برای بازدید و بررسی به محل ساخت اعزام می‌کند. نتیجه این بررسی یک گزارش کتبی خواهد بود که وجود خلاف یا وجود نداشتن آن را طبق کمیسیون ۱۰۰ برای ساخت و ساز بررسی خواهد کرد.

بررسی امکان احداث توسط شهرداری

در این مرحله کارشناس فنی شهرداری بررسی می‌کند که آیا با توجه به شرایط محل احداث، بافت، نوع خاک، میزان تراکم و غیره امکان احداث ساختمان در زمین مورد نظر وجود دارد یا خیر.

دریافت اجازه تهیه نقشه

در این مرحله از دریافت مجوز ساخت در نوشهر، شهرداری پس از بررسی‌های نهایی اجازه تهیه نقشه را به مالک زمین می‌دهد.

گرفتن تاییدیه نقشه ساختمان از شهرداری

در این مرحله پس از آن‌که نقشه ساختمان را توسط یک معمار ناظر دارای مهر نظام مهندسی طراحی کردید، آن را در اختیار شهرداری قرار می‌دهید تا آن را تایید کند. پس از تایید نقشه، باید نسبت به پرداخت عوارض ساخت و ساز اقدام کرده و در صورت تمایل به خرید تراکم، هزینه آن را نیز پرداخت کنید.

صدور پروانه ساختمان

در نهایت شهرداری مجددا تمام مدارک را از برگه‌های مهندسی تا مفاصا حساب، فیش پرداخت عوارض و غیره بررسی می‌کند و در صورت صحت آنان، پروانه را صادر خواهد کرد.

دریافت پایان کار

پس از دریافت مجوز و اتمام ساخت پروژه، باید مجوز پایان کار دریافت کنید. اما چرا دریافت این مجوز اهمیت دارد؟

  • دریافت این مجوز تایید می‌کند که عملیات ساخت و ساز به اتمام رسیده است و بنا امکانات و ایمنی لازم را جهت سکونت افراد دارد.
  • مجوز پایان کار بیان می‌کند که در ساخت پروژه تخلفی صورت نگرفته و ساختمان مورد نظر از لحاظ فنی و مهندسی مورد تایید شهرداری است.
  • دریافت سند شش دانگ و تفکیکی تنها در صورت داشتن مجوز پایان کار ممکن است.
  • فروش یا پیش فروش ویلا تنها در صورتی ممکن است که مجوز پایان کار داشته باشد.
  • در صورتی که در ساخت ویلا تخلف صورت گرفته باشد، پروانه آن به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ارجاع داده خواهد شد و در این کمیسیون رای به تخریب ویلا یا پرداخت جریمه هنگفت خواهند داد.

بنابراین اگر قصد خرید ویلا دارید، قبل از خرید و عقد قرارداد، مجوز پایان کار آن را دریافت کرده و مشاهده کنید.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *