اصول طراحی باغ ویلا

توجه به اصول طراحی باغ ویلا کمک می‌کند از فضای بیرونی ملک خود لذت ببرید. زیرا وقتی باغی پر از درختان و گل‌های زیبا داشته باشید، آرامش بیشتری خواهید داشت و زیبایی زیبایی فضای بیرونی خود را افزایش می‌دهید. بدون تردید استفاده از باغ‌های متنوع در قسمت‌های مختلف حیاط و طراحی فضای سبز می‌تواند این زیبایی را افزایش دهد. با رعایت اصول مربوط به طراحی باغ، ساختمان خود را به مکانی رویایی و آرامش‌بخش تبدیل کنید. در این مقاله می‌خواهیم متوجه شویم چه اصولی برای طراحی باغ ویلا وجود دارند، پس همراهمان بمانید.

اصول طراحی باغ ویلا

  • برای طراحی باغ ویلا باید هماهنگی و تناسب بین گیاهان، درختان، گل‌ها و رنگ‌های موجود در آن‌ها را به‌خوبی رعایت کید
  • برای طراحی باید از مواد با‌کیفیت استفاده کنید. زیرا استفاده ‌نکردن از مواد با‌کیفیت نتیجه نهایی مطلوبی را به سازنده نخواهد داد. در نتیجه توصیه می‌کنیم استفاده از مصالح با‌کیفیت و استاندارد را در اولویت قرار دهید.

همان‌طور که طراحی ویلا از سبک‌های متنوعی تشکیل شده است، طراحی باغ ویلا نیز به روش‌های مختلف امکان‌پذیر است و تاثیر زیادی برای افزایش زیبایی و لوکس‌بودن بنای موردنظر می‌گذارد. در ساخت باغ ویلایی کلاسیک و سنتی از اشکال منظم و متقارن با یکدیگر استفاده می‌کنند. عنصری که در این نوع طراحی خود را بیشتر نشان می‌دهد، استفاده از ساختمان‌های سنگی مجلل است. در چنین نوع طراحی معمولا شومینه، آلاچیق و پل‌های روی نهر همگی سنگی هستند. از طرفی درختان و گیاهان بلند با طول عمر بیشتر شکوه زیادی به ساختمان ویلا می‌دهند.

در مقابل در باغ ویلای مدرن نبودن تقارن و سادگی طراحی در عین لوکس‌بودن بیشتر متداول است و آن را زیبا‌تر می‌کند. استفاده از کفپوش‌های چوبی در حیاط ساختمان و در کنار مسیر تردد یا اتصال فضای داخلی و خارجی آن، هماهنگی زیبایی را بین طبیعت و درختان ایجاد می‌کند. همچنین اگر از سطوح شیشه‌ای، شومینه‌های گازی پیشرفته و فلاور باکس‌ها در کنار درختان و باغ استفاده کنید، باعث می‌شود فضایی مدرن در باغ ایجاد شود.

یکی دیگر از اصولی که در طراحی باغ ویلا می‌توانید استفاده کنید، روستیک است. سبکی که در آن به سادگی و روستایی‌بودن اهمیت داده شده است و در آن تمامی میزها، صندلی‌ها و تخت‌ها از چوب‌های جنگلی ساخته شده‌اند.

نکاتی درباره طراحی باغ ویلا هنگام شروع طراحی آن

  • برای طراحی باغ ویلا زمان اجرای کار بهتر است جهت طلوع و غروب خورشید را در نظر بگیرید. در فرایند طراحی محوطه به شکل باغ، با توجه به ارتفاع ساختمان باید نور طوری بتابد که درختان و گیاهان را نیز در بگیرد.  
  • برای اجرای آن علاوه‌بر در نظر گرفتن ابعاد زمین، باید مصالحی را که می‌خواهید در فرایند کار استفاده کنید، به دقت ارزیابی کرده و با توجه به موقعیت موجود آن‌ها را انتخاب کنید.
  • در نظر گرفتن راه‌های ورود و خروج به فضا‌های مختلف ویلا و باغ از دیگر نکات ضروری است. اگر هر یک عناصر موجود مانند استخر، محیط‌های باغ و زمین بازی را به‌درستی طراحی کنید و در جای مناسبی قرار گیرند، به‌طور حتم نتیجه طراحی ویلا بسیار مطلوب خواهد بود.
  • استفاده از سقف‌های شیبدار در طراحی باغ ویلا طرفداران زیادی دارد. استفاده از زونا در این نوع سقف بسیار کاربردی و پرطرفدار است و گاهی با مصالحی مانند بتن یا آسفالت روکش می‌شود. اگر از زونای سنگی استفاده کنید، این طرح می‌تواند زیبایی چشم‌نوازی را در مجموعه ایجاد کند. البته اگر می‌خواهید به استفاده از دکوراسیون چوبی در باغ ویلای خود علاقه دارید، می‌توانید از زونا چوبی برای سقف‌های شیب‌دار ویلا استفاده کنید.
  • رنگ مصالح ویلا را نیز با گیاهانی که می‌خواهید در باغ استفاده کنید، هماهنگ کنید. چون محیط باغ ویلا را بسیار زیباتر خواهد کرد. در ساختمان‌هایی که سقف شیب‌دار آن‌ها از زونا آسفالتی بوده و رنگ سفید جزئی از طراحی دیوار‌های ساختمان است، از رنگ‌هایی مانند سبز و قهوه‌ای در دکوراسیون آن استفاده کنید. چنین هماهنگی بین ساختمان ویلا، حیاط و باغ باعث ایجاد آرامش و زیبایی بیشتر فضا می‌شود.

سخن نهایی

گاهی در ساخت باغ ویلا مشکلاتی به‌وجود می‌آید، زیرا در ساخت آن به جزئیات توجه نمی‌شود. عده‌ای فکر می‌کنند با هزینه کم می‌توانند باغ ویلایی مناسب طراحی کنند، اما نتیجه چنین تصمیمی تنها ایجاد هزینه‌های اضافی در فرایند اجرای کار است. به این علت که که هزینه جزئیات از ابتدا در نظر گرفته نمی‌شوند. در نتیجه اگر می‌خواهید باغ ویلای خوبی داشته باشید، هزینه طراحی آن و اصول دیگر را در نظر داشته باشید.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *