انواع بافت زمین و تاثیر آن در ساخت ویلا

ساخت ویلا یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری در شمال است که افراد زیادی تمایل به انجام آن دارند. با‌این‌حال، اولین قدم کسب اطلاعات درباره بافت زمینی است که می‌خواهید در آن ویلایتان را بسازید. دولت در ۱۲ دی ماه سال ۱۳۷۸ طرحی به نام طرح هادی را تصویب کرد که با استفاده از آن شما متوجه می‌شوید وضعیت زمینی که می‌خواهید در آن ویلایی بسازید، چگونه است.

به‌طور کلی، این طرح مشخص می‌کند زمین شما در داخل بافت قرار گرفته است یا در خارج آن. با ما همراه باشید تا با انواع بافت زمین و اهمیت آن در ساخت ویلا اطلاعاتی کسب کنید.

انواع بافت زمین

به‌طور کلی دو نوع بافت زمین داریم، زمین داخل بافت یا خارج از آن که هر کدام به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. اگر زمین داخل بافت باشد، به این معنا است که به راحتی می‌توانید از سازمان‌های مرتبط با ساخت‌وساز مجوز‌های لازم را برای ساخت ویلا بگیرید. با ‌وجود ‌این، اگر زمین خارج از بافت باشد هیچ مجوزی برای ساخت ویلا صادر نمی‌شود و امکان ساخت‌وساز در آن وجود ندارد.

انواع زمین داخل بافت

زمین داخل بافت ۳ نوع دارد که هرکدام را در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم:

۱٫ زمین با بافت مسکونی

یکی از انواع بافت زمین، زمین با بافت مسکونی است. به این معنا که زمین در نقشه دهیاری روستا در قسمت بافت مسکونی قرار دارد. در این حالت شما با گرفتن مجوز‌های لازم می‌توانید ویلای خود را بسازید.

۲٫ زمین با بافت باغی

در این حالت زمین در نقشه دهیاری در قسمت بافت باغی قرار گرفته است که به دو روش می‌توانید در آن ویلا بسازید. روش اول تغییر نوع کاربری زمین از باغی به مسکونی است و در روش دوم می‌توانید بدون تغییر نوع کاربری ویلا بسازید، اما باید طبق کمیسیون ۹۹ جریمه‌هایی را پرداخت کنید.

۳٫ زمین با بافت زراعی

یکی دیگر از انواع بافت زمین، زمین با بافت زراعی است. به معنا که زمین در نقشه دهیاری در قسمت زراعی قرار دارد. این بافت‌ها بیشتر در روستا‌ها و اطراف شهر‌ها قرار گرفته‌اند.  اگر بخواهید در این بافت ویلا بسازید روش آن با روش ساخت ویلا در بافت باغی یکی است.

زمین خارج بافت چه معنایی دارد؟

منظور از زمین خارج بافت زمینی است که خارج از بافت قرار دارد و زمین در نقشه‌های جدید بنیاد مسکن وارد بافت می‌شود یا به‌طور کلی در خارج از بافت قرار دارد. برای مجوز گرفتن برای این نوع زمین باید کارهای زیر را انجام دهید. همان‌طور که اشاره کردیم، ساخت ویلا در زمین خارج از بافت غیرقانونی است، اما با رعایت شرایط و ضوابط می‌توان ویلایی در زمین خارج از بافت ساخت.

اگر زمین مسکونی خارج از بافت دارید که متراژ آن بالاست، می‌توانید مجوز کشاورزی، مجوز کسب‌وکار تولیدی یا خدماتی بگیرید و سپس اقدام به ساخت ویلا کنید.

همچنین باید نقشه‌برداری دقیق از زمین، متراژ آن و محدوده‌بندی را مشخص کنید و سند زمین هم باید مشخص باشد. برای گرفتن سند تک برگ این نوع زمین‌ها باید از اداره و سازمان‌های مربوطه استعلام بگیرید.

اگر می‌خواهید مجوز‌های ساخت‌وساز در زمین‌های خارج از بافت در شمال را دریافت کنید باید به شهرداری منطقه بروید و درخواست دهید. توصیه می‌کنیم برای انجام این کار از قبل با مشاوران ساخت‌وساز مشورت کنید. زمانی‌ که کارشناسان زمین را بررسی کردند، اگر مشکلی نباش، مجوز ساخت را دریافت خواهید کرد.

طرح هادی چیست و چه مواردی را در اختیار ما می‌گذارد؟

اگر می‌خواهید متوجه شوید آیا زمین در بافت قرار دارد یا خیر، به یک نقشه نیاز دارید. اولین بار این طرح را بنیاد مسکن انقلاب اسلامی طراحی کرد و هدف آن سازمان‌دهی و حفظ ظاهر شهر بود. عموم مردم می‌توانند از این نقشه استفاده کنند و به وسیله آن درباره بافت زمین خود و نوع کاربری آن متوجه ‌شوند.

زمین چسبیده به بافت باغی چیست؟

اگر زمینی به بافت باغی چسبیده باشد و داخل بافت نباشد، برای خرید چنین زمینی و مشخص‌شدن نوع بافت روستا به جهاد کشاورزی بروید و سپس برای خرید آن اقدام کنید.

سخن نهایی

بافت زمین در ساخت ویلا بسیار اهمیت دارد. زیرا مشخص می‌کند آیا می‌توان در آن ویلایی ساخت یا خیر. مثلا اگر زمینی خارج از بافت باشد، ساخت ویلا در آن غیرقانونی است و شهرداری حق دارد آن را خراب کند. در نتیجه، پیشنهاد می‌کنیم قبل از ساخت ویلا متوجه شوید زمین مد‌نظر در بافت قرار دارد یا خیر.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *