انواع عایق رطوبتی پشت بام در ویلاهای شمال

اگر در یکی از شهرهای شمالی ایران ساکن باشید یا برای تعطیلات به ویلای خود سر می‌زنید، حتما می‌دانید که عایق رطوبتی مناسب یکی از مهم‌ترین الزامات برای ویلاها و خانه‌های شمالی است. این شهرها به‌ دلیل نزدیکی به دریا رطوبت بالایی دارند. همچنین بارش باران در تمام فصل‌های سال، باعث شده است تا ویلاها بدون داشتن عایق رطوبتی پشت بام، مورد آسیب قرار بگیرند. اگر می‌خواهید با انواع انواع عایق رطوبتی پشت بام در ویلاهای شمال آشنا شوید تا ویلایتان را با انتخابی مناسب عایق کنید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

انواع عایق رطوبتی پشت بام در ویلاهای شمال

۱٫ عایق پلی اورتان

یکی از عایق‌های خوبی که برای پشت بام ویلاهای شمال مورد استفاده قرار می‌گیرد، پلی اورتان است. پلی اورتان از جمله عایق‌هایی است که به‌دلیل مزایایی که استفاده از آن دارد، در بسیاری از مواقع قابل‌جایگزین با عایق‌های دیگر نیست.

بزرگترین مزیت استفاده از پلی اورتان در پشت بام ویلاهای شمال، یک دست و بدون درز بودن این عایق است. به‌ این ترتیب پلی اورتان با پوشش تمام ترک‌های بام و کاهش جذب آب توسط بتن، از سقف در برابر رطوبت محافظت می‌کند.

۲٫ عایق سیمانی

عایق سیمانی که در قسمت بام مورد استفاده قرار می‌گیرد، از ترکیب چند ماده شامل ماسه، مواد شیمیایی و مواد معدنی آلی بر پایه سیلیس به‌همراه آهک به‌دست می‌آید. ترکیب سیمان و آهک یک عایق معدنی ارزان و راحت ایجاد می‌کند که از آن می‌توانید برای محافظت از بام در برابر رطوبت استفاده کنید.

۳٫ عایق ترموپلاستیک

اگر به‌دنبال انتخابی باکیفیت بالا در میان انواع عایق رطوبتی پشت بام در ویلاهای شمال هستید و هزینه برایتان اهمیتی ندارد، عایق ترموپلاستیک را پیشنهاد می‌کنیم. این عایق زمانی که در برابر گرما قرار می‌گیرد تبدیل به یک ماده نیمه جامد می‌شود که با پوشش قرار دادن بام، از آن محافظت می‌کند.

۴٫ عایق غشای قیری

قیر آشناترین عایقی است که برای بام خانه‌ها و ویلاهای مسکونی می‌شناسیم. این ماده که از پایه نفت به‌دست می‌آید، قدیمی‌ترین عایق موجود در بازار است که ویژگی‌های منحصر به‌فردی از جمله دسترسی آسان و قیمت مناسب دارد. اما بااین‌حال تا زمانی که انتخاب‌های باکیفیت‌تری در بازار وجود دارد، بهتر است به سراغ این گزینه نیایید.

۵٫ عایق PVC

یکی دیگر از انواع عایق رطوبتی پشت بام در ویلاهای شمال، PVC است. این عایق به‌ دلیل مقاومت بالای خود در برابر رطوبت، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای استفاده در ویلاهای شمال کشور است. این عایق که از پوشش وینیل کلراید به‌دست می‌آید، در دو نوع تقویت شده و تقویت نشده در بازار وجود دارد. هر دو نوع از عایق در برابر رطوبت مقاومت قابل‌توجهی از خود نشان می‌دهند اما برای شهرهای شمالی، نوع تقویت‌شده دوام و ماندگاری بالاتری دارد.

۶٫ عایق آسفالت لاستیکی

یکی دیگر از عایق‌هایی که مانند قیر قدمت بالایی به‌عنوان لایه محافظتی بام دارد، آسفالت لاستیکی است. عمده کاربرد این عایق در ساختمان‌های تجاری و مجموعه‌های رویشی گسترده و کمپ‌ها است. اما بااین‌حال به‌عنوان عایق بام نیز عملکرد خوب و مشابهی از خود نشان می‌دهد.

بهترین مکان برای استفاده از عایق آسفالت لاستیکی، ساختمان‌های با سازه بتنی است. این پوشش به‌ دلیل مواد سازنده و ویژگی‌هایی که دارد، علاوه‌بر پوشش ترک خوردگی سقف‌های بتنی، از بروز ترک‌های آتی نیز جلوگیری می‌کند. همچنین دیگر مزیت استفاده از این عایق، افزایش عمر ساختمان و کاهش سر و صدا و آلودگی‌های صوتی است.

انواع عایق رطوبتی پشت بام در ویلاهای شمال

۷٫ عایق معدنی و پشم سنگ

آخرین عایقی که به معرفی آن می‌پردازیم، عایقی است که از مواد معدنی و پشم سنگ به‌دست می‌آید. این نوع عایق نسبت به گزینه‌های دیگر جدیدتر روانه بازار شده و به‌همین دلیل، بسیاری از معایب آن‌ها را در خود برطرف کرده است.

بسته به شرکت سازنده و انتخاب شما، مواد معدنی متنوعی را می‌توانید به‌عنوان عایق رطوبتی استفاده کنید. از جمله مهم‌ترین آن‌ها باید الیاف معدنی، پشم سنگ بازالت، پشم شیشه و پشم سرباره را نام ببریم. هر کدام از این عایق‌ها قابلیت استفاده جداگانه به‌عنوان عایق رطوبتی را دارند.

دلیل افزایش محبوبیت این نوع از عایق نسبت به گزینه‌های دیگر، مزایای متعدد آن است. این نوع عایق‌ها  علاوه‌بر افزایش مقاومت ساختمان در برابر رطوبت، از آن در برابر آتش سوزی نیز محافظت می‌کنند. همچنین در صورت استفاده از عایق پشم سنگ، آلودگی صوتی و اتلاف انرژی ساختمان نیز تا حد چشم‌گیری کاهش پیدا خواهد کرد.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *