نگهداری استخر خانگی

تعمیر و نگهداری موتورخانه استخرهای سرپوشیده چگونه است؟

با توجه به فواید بسیار زیاد شنا و انجام حرکات ورزشی در آب برای سلامتی، رفتن به استخر و در آب ماندن برای بسیاری از افراد جزو تفریح‌های هیجان‌انگیز محسوب می‌شود. اما برخی از مردم به دلایل مختلفی نمی‌توانند از مجموعه‌های ورزشی آبی عمومی استفاده کنند و ترجیح می‌دهند در خانه یا ویلای شخصی خود استخر و جکوزی بسازند.

از سوی دیگر باید بدانید که تنها ساخت یک گودال پر از آب به‌معنی ساختن استخر نیست، بلکه خرید تجهیزات و نگهداری استخر خانگی با سرویس موتورخانه از شروط لازم برای انجام این کار است. در این مطلب شما را با تعمیر و نگهداری موتورخانه استخرهای سرپوشیده آشنا خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

نگهداری استخر خانگی

موتورخانه استخر چیست؟

موتورخانه بخش مهمی از استخرهای خانگی سرپوشیده است که با تجهیزات مختلف خود، وظیفه گرم کردن آب و همچنین ضدعفونی استخر و جکوزی را برعهده دارد. استخر بدون موتورخانه در واقع تنها چاله‌ای پر از آب است که حتی ممکن است استفاده از آن منجر به بیماری‌های پوستی و عفونی نیز شود.

با نصب تجهیزات موتورخانه شما می‌توانید علاوه‌بر ساخت و نگهداری استخرخانگی، در خانه خود جکوزی و سونای بخار نیز داشته باشید. همچنین می‌توانید پس از شنا یا استفاده از سایر بخش‌های مجموعه ورزشی، با آبی که در موتورخانه گرم شده است دوش بگیرید.

تجهیزات موتورخانه‌های جدید پیچیده‌تر از نمونه‌های قدیمی هستند و شامل اجزای مختلفی می‌شوند. همه بخش‌های مختلف موتورخانه برای هدف مشترک گرم کردن، گرم نگه داشتن و گردش آب بین مخازن و استخر کار می‌کنند و هر یک وظیفه جداگانه‌ای دارند.

وظایف اصلی موتورخانه استخر

همان‌طور که در بخش قبلی اشاره کردیم، موتورخانه استخر علاوه‌بر گرم کردن آب می‌تواند از سایر بخش‌های مجموعه آبی نیز حمایت کند. دمای آب برای هر یک از بخش‌های این مجموعه متفاوت و به‌شرح زیر است:

  • بهترین دما برای آب استخر بین ۲۵ تا ۲۸ درجه سانتی‌گراد است که موتورخانه باید این عدد را ثابت نگه دارد.
  • دمای آب جکوزی گرم بهتر است روی ۴۰ الی ۴۲ درجه سانتی‌گراد ثابت باشد.
  • دمای رادیاتورهای سالن استخر، حوله خشک‌کن‌ها و دوش‌های حمام با توجه به خواسته شما از ۵۰ الی ۹۵ درجه سانتی‌گراد متغیر است.

همچنین پمپاژ آب برای گردش آب از دیگ‌های موتورخانه به استخر و سایر بخش‌ها و بازگشت آن به دیگ نیز از وظایف موتورخانه استخر سرپوشیده است. گاهی مواد ضدعفونی‌کننده آب را در موتورخانه به آب اضافه می‌کنند تا در کل سیستم در جریان باشد.

نگهداری استخر خانگی

اجزای موتورخانه

موتورخانه استخرهای سرپوشیده نیز مانند موتورخانه ساختمان که وظیفه تامین آب گرم و روشن شدن رادیاتورها را برعهده دارد، از اجزای زیر تشکیل شده است که برای نگهداری استخر خانگی باید آن‌ها را بشناسید:

  • دیگ بخار یا بویلر
  • مشعل‌های بویلر
  • منبع انبساط
  • لوله‌های بین قطعات
  • پمپ
  • کلکتور موتورخانه
  • چیلر موتورخانه
  • سیستم هوشمند مدیریت

علاوه‌بر میزان آب و برق مصرفی، بخش زیادی از هزینه نگهداری استخر خانگی به خرید و سرویس مداوم اجزای مختلف موتورخانه مربوط است. بی‌توجهی به کارکرد درست موتورخانه ممکن است هزینه بالای تعویض این اجزا را در پی داشته باشد.

نگهداری استخر خانگی

تعمیر و نگهداری موتورخانه استخرهای سرپوشیده

عملکرد هر یک از بخش‌های موتورخانه درعین حال که به سایر قسمت‌ها وابسته است، گاهی به‌تنهایی دچار عیب و نقص‌هایی می‌شود و به تعمیر نیاز پیدا خواهد کرد. به‌عبارت دیگر تعمیر استخر شنا در کنار رفع ایرادهای ظاهری مانند جایگزین کردن کاشی‌های شکسته، شامل سرویس موتورخانه نیز می‌شود.

ممکن است شما بتوانید بعضی از مشکلات پیش آمده برای موتورخانه را بدون نیاز به تعمیرکار متخصص حل کنید، اما با توجه به فنی بودن این کار بهتر است حتما برای تعمیر هر یک از بخش‌ها، از فردی باتجربه کمک بگیرید.

همچنین سرویس و بازدید مرتب از موتورخانه با هدف کنترل عملکرد درست آن تا حد زیادی از خراب شدن اجزا و صرف هزینه بالا برای تعمیرات جلوگیری می‌کند.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *