حداقل متراژ قابل ساخت زمین در شمال

حداقل متراژ قابل ساخت زمین در شمال

حداقل متراژ قابل ساخت زمین در شمال، یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده در دریافت پروانه پایان ساخت از شهرداری است. در صورتی که حداقل‌ و حداکثر متراژ ساخت و ساز را در ویلای شمال خود در نظر نگرفته باشید، نخواهید توانست پروانه دریافت کنید. بنابراین سوالی که پیش می‌آید این است که حداقل متراژ استاندارد به چه اندازه است؟ برای پاسخ این سوال تا انتها همراه ما باشید.

حداقل متراژ قابل ساخت زمین در شمال

حداقل متراژی که می‌توانید در یک زمین مسکونی در مناطق شهری و روستایی شمال کشور بسازید، با یکدیگر متفاوت هستند. طرح جامع و تفصیلی شهری و روستایی و همچنین ضوابط شهرداری و دهیازی مناطق مختلف با یکدیگر متفاوت است. بنابراین قبل از هرچیزی باید بدانید که می‌خواهید در کدام یک از مناطق شهری یا روستایی شمال به ساخت ویلا بپردازید.

در قدم بعدی بهتر است منطقه دقیق مورد نظرتان را برای خرید زمین و ساخت ویلا مشخص کنید. دلیل این کار هم این است که ممکن دارد استان‌های مختلف شمالی یعنی مازندران، گیلان و گلستان قوانین متفاوتی داشته باشند. به‌طور کلی در ادامه ضوابطی را که مربوط به حداقل متراژ ملک در مناطق شهری و روستایی شمال هستند بررسی می‌کنیم.

حداقل متراژ قابل ساخت زمین در شمال

ضوابط مربوط به حداقل متراژ ملک در مناطق شهری

حداقل متراژ قابل ساخت زمین در شمال برای آن دسته از اراضی که در مناطق شهری قرار دارند، به شرح زیر است:

  • حداقل تفکیک اراضی مسکونی در سطح پهنه تراکم کم و متوسط در شمال ۲۰۰ متر مربع و در سطح پهنه تراکم زیاد ۳۰۰ متر مربع است.
  • طول زمین مسکونی نباید از ۳ برابر عرض آن بیشتر باشد.
  • مساحت زمین در هیچ حالتی نباید کمتر از ۱۸۰ متر مربع باشد.
  • ساخت آپارتمان یا بازسازی بنا در زمین‌هایی که مساحت آن‌ها کمتر از ۶۰ متر مربع باشد مجاز نیست.

بسیاری از قوانین و ضوابط مرتبط با حداقل متراژ قابل ساخت زمین در شمال، مربوط به ضوابط تفکیک اراضی است. در صورتی که در زمان تفکیک، حداقل متراژ زمین به‌دلیل شکل زمین یا وضعیت دسترسی آن کمتر شده باشد، به‌شرط زیر امکان بهره‌برداری مسکونی وجود دارد:

  • تعداد زمین‌هایی که مساحت آن‌ها کمتر از حداقل متراژ تعیین شده است، نباید از ۳۰ درصد تعداد قطعات افراز شده بیشتر باشد.

قوانین مربوط به زمین‌هایی که مساحت آن‌ها کمتر از ۱۸۰ متر مربع است و تفکیک آن‌ها قبل از تصویب بازنگری طرح تفصیلی انجام شده و دارای سند رسمی هستند، در ادامه آورده‌ایم:

  • احداث بنا در زمین‌های باقی مانده با مساحت بین ۱۲۰ تا ۲۰۰ متر مربع در ۶۰ درصد سطح اشغال، در دو طبقه و با حداکثر ارتفاع ۸ متر مجاز است.
  • احداث بنا در زمین‌های باقی مانده با مساحت بین ۶۰ تا ۱۲۰ متر مربع در ۶۰ درصد سطح اشغال، در یک طبقه و با حداکثر ارتفاع ۵ متر مجاز است. ساخت بناهای پیلوت در این زمین‌ها مجاز نیست.

ضوابط مربوط به حداقل متراژ قابل ساخت زمین در شمال در مناطق روستایی

تعیین حداقل متراژ زمین در مناطق روستایی از قوانین محلی و طرح هادی روستایی پیروی می‌کند. شورای شهر، دهیاری و شورای املاک تعدادی از نهادهای قانون‌گذار روستایی در رابطه با این موضوع هستند. بنابراین قوانین ثابت و مشخصی در رابطه با مناطق روستایی وجود ندارد.

در مناطق شهری بسته به شهر و نوع قوانینی که وجود دارد، حداقل متراژ زمین بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ متر مربع است اما این متراژ در مناطق روستایی می‌تواند کمتر نیز باشد.

برای مثال در استان گیلان و در روستای‌های اطراف شهر رشت، حداقل متراژ زمین مسکونی ۱۰۰ متر مربع است. این حداقل متراژی است که مسئولان شهری و روستایی این استان، به‌منظور جلوگیری از لطمه دیدن زیبایی و بافت شهری و روستایی تعیین کرده‌اند.

در نظر داشته باشید این مقدار، بیان‌گر متراژ زمین است و متراژ قابل ساخت با مساحت زمین یکسان نیست. به‌طور کلی ۶۰ درصد زمین‌های مسکونی قابل ساخت است و در مواردی، امکان ساخت تا ۷۰ درصد نیز وجود دارد. به این معنا که حداقل متراژ قابل ساخت زمین در شمال در مناطق روستایی، بین ۶۰ تا ۷۰ درصد خواهد بود.

حداقل متراژ قابل ساخت زمین در شمال

سخن نهایی

تمامی مالکان نیاز دارند تا پس از پایان ساخت و ساز ویلا یا ساختمان مسکونی خود، برای دریافت پروانه ساختمانی اقدام کنند. داشتن پروانه کمک می‌کند تا بتوانید از خدماتی مانند آب، برق و گاز بهره‌مند شوید. بنابراین توجه به ضوابط دریافت پروانه ضروری است.

حداقل متراژ زمین و متراژ قابل ساخت در آن، یکی از مهم‌ترین ضوابط دریافت پروانه پایان کار است. به‌طور کلی حداقل متراژ زمین در مناطق شهری شمال بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ متر مربع است که ۶۰ درصد آن قابل ساخت است. در مناطق روستایی نیز مساحت زمین تا متراژ ۱۰۰ متر کاهش پیدا می‌کند که امکان ساخت در ۶۰ درصد از آن وجود دارد.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *