روش قیمت گذاری یک ملک

روش قیمت گذاری یک ملک

در چند سال اخیر تورم و شرایط اقتصادی ناپایدار حاکم بر کشور ما، روی جنبه‌های مختلف زندگی تاثیر گذاشته است. یکی از مواردی که بیشترین تاثیر را از تورم می‌گیرد ملک، و روش قیمت‌گذاری آن است.

در این شرایط برخی از مالکان یا دلالان ملک از این فرصت سوء استفاده کرده‌اند و قیمت‌های نامعقولی را روی ملک‌های مختلف گذاشته‌اند که در بالا رفتن قیمت کلی خانه بی‌تاثیر نیست. از سوی دیگر افرادی وجود دارند که تحت عنوان کارشناس و پس از بررسی جنبه‌های مختلف یک ملک، قیمت منصفانه‌ای را برای آن تعیین می‌کنند.

ممکن است برای شما نیز این سوال مطرح شود که روش قیمت گذاری یک ملک به چه صورت است و چه عواملی در تعیین آن نقش دارند. با ما همراه باشید تا شاخص‌های موثر در تعیین قیمت یک ملک را با یکدیگر بررسی کنیم.

روش قیمت گذاری یک ملک

معیارهای تعیین‌کننده

عوامل مختلفی می‌توانند قیمت نهایی یک ملک را افزایش یا کاهش دهند. تاثیر این عوامل بر ثمن معامله مختلف است که بعضی از مهمترین موارد آن‌ها عبارت هستند از:

۱٫ مساحت

اولین و مهمترین عامل در روش قیمت گذاری یک ملک، مساحت کل آن است. به ‌بیانی دیگر متراژ بنا یا زمین با قیمت آن رابطه مستقیم دارد، یعنی هر چقدر متراژ آن بالاتر برود قیمتش نیز افزایش می‌یابد.

البته در مواردی این قاعده نیز استثناهایی دارد. به‌عنوان مثال گاهی املاکی را که در محله‌های پایین شهر یا مکان‌های نامرغوب هستند، با قیمت‌های پایین‌تر به‌فروش می‌گذارند تا بازدیدکنندگان را به خرید آن تشویق کنند.

۲٫ وضعیت سند

معمولا پس از ساخت یک بنا یا ساختمان، آماده شدن سند آن تا مدت زمان مشخصی طول می‌کشد. از سوی دیگر بعضی از املاک طبق قولنامه و قرارداد توافقی بین افراد خریداری شده‌اند و مالکان هنوز اقدامی برای گرفتن سند آن انجام نداده‌اند.

در این موارد کارشناسان برای روش قیمت گذاری یک ملک، با توجه به آماده نبودن سند نرخ کمتری را برای فروش آن درنظر می‌گیرند.

روش قیمت گذاری یک ملک

۳٫ محل قرارگیری

منطقه یا محل قرارگیری یک ملک در بالا رفتن یا پایین آمدن نرخ آن تاثیر بسیار زیادی دارد.
بدیهی است که هرچه محل قرارگیری از نظر معیارهای امنیتی، رفاه اجتماعی، دور بودن از گسل‌های زلزله و غیره امتیاز بیشتری داشته باشد، قیمت نهایی ملک نیز بالاتر خواهد بود.

۴٫ عمر بنا 

هر چه سال ساخت یک بنا بیشتر باشد، قیمتی که کارشناسان برای فروش آن تعیین می‌کنند کمتر است.
معمولا هر ساختمان یک عمر مفید دارد و مصالح به‌کار رفته در آن به‌مرور زمان فرسوده خواهند شد. به‌همین سبب تقاضا برای خرید و همچنین قیمت بناهای تازه تاسیس بیشتر از ساختمان‌های قدیمی است.

۵٫ جهت ساختمان

برنامه ریزی شهری و چینش ساختمان‌های یک منطقه اقتضا می‌کند که هر بنا به یک یا هر چند جهت جغرافیای دید داشته باشد. کارشناسان به این موضوع جهت ساختمان می گویند که در روش قیمت‌گذاری یک ملک یک عامل مهم‌ به‌شمار می‌آید.

زیرا هرچه یک بنا از جهت‌های مختلف آزاد باشد میزان نور آن نیز بیشتر است. به‌عنوان مثال ساختمان‌های دوبر از یک بر و خانه‌های جنوبی از انواع شمالی ارزش بیشتری دارند.

۶٫ واحدهای یک ساختمان

تراکم جمعیت بالا در شهرها باعث شده است تا سازندگان در هر زمین، یک ساختمان را با واحدهای زیاد بسازند. قاعدتا هرچه تعداد واحدهای یک ساختمان بیشتر باشد زندگی در آن سخت‌تر است. به‌طور نمونه سازش با چهار همسایه خیلی آسان‌تر از کنار آمدن با ۲۰ همسایه است.

همچنین در آپارتمان‌های چند واحدی موضوعی به نام قدرالسهم مطرح است که میزان سهم هر واحد را از زمین ساختمان مشخص می‌کند. در مجتمع‌های شلوغ و آپارتمان‌هایی با واحدهای زیاد، هر مالک سهم کمی از زمین را می‌برد. در نتیجه قیمت ملک در آپارتمان‌های کم واحد بیشتر است.

۷٫ سایر عوامل

کارشناسان در روش قیمت گذاری یک ملک عوامل دیگری را مدنظر قرار می‌دهند که بعضی از آن‌ها به‌قرار زیر هستند:

  • نوع مصالح به‌کار رفته
  • معماری بنا
  • راه دسترسی به ملک
  • ارتفاع سقف
  • نزدیکی به فضای سبز
  • فاصله تا مراکز خرید
  • امکانات بنا مانند نگهبانی لابی، کابینت، پرده
  • داشتن پارکینگ و آسانسور
  • طبقه واحد (واحدهای واقع شده در طبقات بالاتر قیمت بیشتری دارند.)
  • قرارگیری در خیابان اصلی یا کوچه
روش قیمت گذاری یک ملک

سخن نهایی

کارشناسان املاک و مسکن از معیارهای مختلفی برای روش قیمت گذاری یک ملک استفاده می‌کنند. به‌همین سبب قیمت خانه و زمین در جاهای مختلف و با شرایط متفاوت یکسان نیست. اگر شما نیز قصد دارید ملکی را بخرید یا بفروشید، حتما به این شاخص‌ها توجه کنید و در صورت امکان از یک کارشناس کمک بخواهید.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *