سان روم گاردن چیست و زمان طراحی آن باید به چه نکاتی دقت کرد

سان روم گاردن چیست و زمان طراحی آن باید به چه نکاتی دقت کرد

با گسترش فضاهای شهری و زندگی درون شهرها، یکی از چیزهایی که از زندگی افراد حذف یا کمرنگ شده، فضاهای سبز است. در طراحی شهری و معماری گذشته ما، حیاط‌ها و فضاهای باز و سبز، اهمیت بسیاری داشته‌اند اما محدودیت زمین‌های مسکونی، روزبه‌روز نقش آن‌ها را کمرنگ‌تر کرده است.

در سال‌های اخیر طراحان راه حل‌های متفاوتی را برای افزایش فضاهای سبز در طراحی مسکونی و شهری ارائه داده‌اند. یکی از محبوب‌ترین آن‌ها روف گاردن بوده است که امروزه بسیاری از آپارتمان‌ها از آن بهره می‌برند. اما یکی از جدیدترین پاسخ‌ها برای این مشکل که می‌تواند رقیبی جدی برای روف گاردن باشد، سان روم گاردن است.

ما در این مطلب با معرفی سان روم گاردن، به شما کمک می‌کنیم تا انتخابی جدید و سبز، برای فضاهای مسکونی خود داشته باشید. پس تا انتها همراه ما بمانید.

سان روم گاردن چیست و زمان طراحی آن باید به چه نکاتی دقت کرد

سان روم گاردن چیست؟

امروزه ما از دو مشکل در طراحی فضاهای مسکونی رنج می‌بریم: اول مساحت کم فضاهای سر بسته و دوم کمبود فضای سبز. سان روم گاردن یا اتاق آفتاب، انتخابی است که کمک می‌کند تا با ترکیب فضای سبز و بسته، این دو مشکل رایج را در منزل خود حل کنید.

سان روم گاردن یک اتاق بسته است که با کمک متریال‌های مقاوم و کاربردی خود، علاوه بر ارتباط با محیط اطراف، خانه را با فضای سبز متصل می‌کند. دلیل اصلی طراحی این فضاها، اختصاص دادن مکانی سبز و بانشاط برای استراحت، مطالعه و گذراندن زمان با خانواده و دوستان است.

مزیت این اتاق‌ها این است که شما می‌توانید همزمان که از کیفیت زندگی در یک فضای بسته استفاده می‌کنید، لذت حضور در فضای باز و باغ را نیز تجربه کنید.

بهترین محل برای طراحی سان روم گاردن در منزل شما کجا است؟

برای طراحی یک اتاق آفتاب برای منزل خود، باید از راهنمایی یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید. شما نمی‌توانید بدون در نظر گرفتن عواملی که در طراحی مهم است، یک زاویه از منزل را به سان روم گاردن اختصاص دهید.

همانطور که از نام این فضا می‌تواند حدس زد، عامل مهم در طراحی این اتاق‌ها نور خورشید است. این اتاق‌ها باید آفتابگیر باشند. به‌همین دلیل باید اقلیم، شرایط آب و هوایی و زاویه نورگیری را قبل از اختصاص دادن یک فضا برای این کار در نظر بگیرید.

مناطق شمالی

بهترین مکان برای طراحی سان روم گاردن در این مناطق، ضلع جنوبی منزل است. دلیل آن هم این است که در این مناطق بیشترین نور را در طول روز از این زاویه دریافت می‌کنند. قرار گرفتن این اتاق در ضلع شمالی، فضایی سرد و مرطوب را ایجاد خواهد کرد.

مناطق جنوبی

طراحی این اتاق در ضلع جنوبی، فضایی گرم و آفتابی را در مناطق جنوبی ایجاد خواهد کرد و به خنک‌کننده‌های بیشتری نیاز خواهید داشت. در این مناطق جهت شرق می‌تواند با آفتاب گیری و سایه‌اندازی به‌اندازه، فضا را در دمای متعادلی نگه دارد.

طراحی در ضلع غربی ممکن است با جذب نورهای شدید در بعد از ظهر، کمی آزاردهنده باشد. قرار گرفتن در ضلع شمالی نیز در این مناطق می‌تواند فضا را بدون نیاز به خنک کننده اضافه خنک نگه دارد.

سان روم گاردن چیست و زمان طراحی آن باید به چه نکاتی دقت کرد

انواع سان روم گاردن

سان روم گاردن انواع مختلفی دارد که هرکدام کاربری‌های متفاوتی دارند. در ادامه به بررسی انواع این اتاق‌ها می‌پردازیم.

اتاق آفتاب

طراحی اتاق آفتاب طوری است که به خانه اتصال دارد و دسترسی به آن از داخل منزل نیز امکان پذیر است. این فضا شیشه‌ای است و وظیفه تامین هوای معتدل برای منزل را دارد.

اتاق آفتاب از بیرون منزل دسترسی ندارد و شما برای ورود به آن، تنها باید از داخل منزل اقدام کنید.

اتاق چهار فصل

همانطور که از اسم این نوع از اتاق‌ها پیدا است، آن‌ها برای استفاده در تمام طول سال مناسب هستند. این اتاق‌ها که امکان دسترسی به آن‌ها از داخل و همچنین بیرون ساختمان وجود دارد، در چهار فصل سال هوایی مطبوع و معتدل دارند.

سان روم گاردن چیست و زمان طراحی آن باید به چه نکاتی دقت کرد

گلخانه متصل

طراحی گلخانه متصل، ترکیبی از اتاق آفتاب و اتاق چهار فصل است. این اتاق‌ها با تامین نور و رطوبت کافی برای منزل و پرورش گیاهان، استفاده از خود را در تمام طول سال برای کاربرانشان تامین می‌کنند.

ایوان پوشیده

ایوان پوشیده شبیه به اتاق آفتاب، به خانه متصل است و تنها از درون به آن دسترسی وجود دارد. اما تفاوت آن با اتاق آفتاب، در این است که به‌جای استفاده از شیشه، از پنجره و دیوارهای مشبک بهره می‌برد.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *