مراحل ساخت ویلاهای استخردار چگونه است؟

داشتن استخر در ویلا علاوه‌بر این‌که محیط شخصی و جذابی برای تفریح یا حتی ورزش اعضای خانواده است، به‌عنوان یک امتیاز بزرگ هنگام فروش ملک، باعث بالا رفتن قیمت آن خواهد شد. طراحی ویلای استخردار تنها در نظر گرفتن یک گودال برای پر کردن آن با آب نیست، بلکه اصول خاصی دارد که در این مطلب به آن می‌پردازیم. پس با ما همراه شوید.

اهمیت طراحی ویلای استخردار

انسان‌ها همواره از آب حس لطافت و پاکی دریافت می‌کنند، به‌همین سبب شنا و آبتنی جزو محبوب‌ترین تفریحات آن‌ها محسوب می‌شود.

بسیاری از افراد برای این‌که تنی به آب بزنند راهی دریا و رودخانه‌های طبیعی می‌شوند که خطرات بسیار جدی به‌همراه دارد. گروهی نیز ترجیح می‌دهند با رفتن به استخرهای عمومی لحظات خوشی برای خود رقم بزنند.

اما وجود این واقعیت که هزارا نفر با بیماری‌ها و آلودگی‌های احتمالی از استخر عمومی استفاده می‌کنند، ممکن است تمایل افراد را برای شنا کردن سرکوب کند. از سوی دیگر هزینه بالای بلیط استخرهای عمومی یکی دیگر از معایب استفاده از این مکان است.

در نتیجه برخی از افرادی که از شرایط و توانایی طراحی ویلای استخردار بهره‌مند هستند، ترجیح می‌دهند با صرف مقداری هزینه بیشتر در ساخت ویلا، سلامتی خود و خانوداه را تضمین کنند.

مراحل ساخت ویلاهای استخردار

مراحل ساخت ویلای استخردار

روند طراحی و ساخت ویلای استخردار با ساختمان‌های معمولی اندکی تفاوت دارد و نیازمند دقت و خلاقیت بیشتری است. به‌طور کلی اصول طراحی استخر در ویلا و ساخت آن از قرار زیر است:

۱٫ تعیین نوع استخر

مالکان می‌توانند با توجه به فضای در دسترس و نیاز خود نوع سرپوشیده یا روباز را برای ساخت استخر انتخاب کنند. هر یک از این دو مدل مزیت‌ها و معایبی دارند که خلاصه‌ای از مقایسه آن‌ها عبارت است از:

  • استفاده از استخرهای سرپوشیده محدود به فصل خاصی نیست، اما استخرهای روباز تنها در اواخر بهار و فصل تابستان قابل استفاده هستند.
  • فضای اطراف استخرهای سرپوشیده جذابیت خاصی ندارد، اما شنا در استخر روباز با سقف آسمان و فضای سبز اطراف، لذت بیشتری دارد.
  • استخرهای روباز نیاز به نظافت بیشتری دارند.
  • استخرهای سرپوشیده حتما باید موتورخانه داشته باشند، اما ساخت این اتاقک پشتیبانی برای استخرهای روباز اختیاری است.

کسانی که می‌خواهند همزمان از مزایای هر دو نوع استفاده ببرند، می‌توانند با ساخت استخر روباز و سقف متحرک، آن را در زمستان به نوع سرپوشیده تبدیل کنند.

مراحل ساخت ویلاهای استخردار

۲٫ تعیین مکان

دومین گام در طراحی ویلای استخردار، تعیین محل ساخت استخر است. انتخاب مکان به متراژ فضا، نوع استخر و سلیقه ساکنان ویلا بستگی دارد. به‌طوری که طبقات زیر زمین یا همکف برای ساخت استخر سرپوشیده گزینه مناسب‌تری هستند و بهتر است استخرهای روباز در قسمتی از حیاط و باغ ویلا قرار بگیرند.

البته خلاقیت طراح و خواسته کارفرما انتخاب‌های جذاب‌تری نیز مطرح می‌کند. به‌عنوان مثال ساخت استخر روباز روی پشت بام یا روی تراس و قرار دادن استخر سرپوشیده در وسط ویلا یا در کنار اتاق نشیمن جذابیت خاصی دارد، اما طراحی آن سخت‌تر از گزینه‌های معمولی است.

۳٫ تعیین متراژ و شکل ظاهری

گام بعدی در طراحی ویلای استخردار، تعیین شکل ظاهری، متراژ و عمق استخر است. انتخاب شکل ظاهری به سلیقه مالک و متراژ در دسترس برای ساخت استخر بستگی دارد. اما معمولا نوع مستطیلی با همه سبک‌های دکوراسیون تناسب دارد و شنا کردن در آن نیز آسان‌تر است.

در مورد عمق استخر طراحان باید به کاربری مورد انتظار مالک توجه کنند. به‌عنوان مثال اگر استخر را برای آبتنی اعضای خانواده و کودکان می‌خواهند عمق یک الی ۵/۱ متر مناسب است. اما اگر قصد مالک از ساخت استخر، شنای حرفه‌ای و شیرجه زدن است می‌توانند عمق را تا ۴ متر نیز افزایش دهند.

همچنین متراژ آن نیز بسته به متراژ ملک تغییر می‌کند، اما در حالت استاندارد طول استخر باید حداقل سه برابر قد یک انسان معمولی باشد که امکان شنا کردن در آن وجود داشته باشد.

مراحل ساخت ویلاهای استخردار

۴٫ طراحی فضای اطراف استخر

استخرهای سرپوشیده برای گرم کردن، گردش آب و همچنین ضدعفونی به موتورخانه و پمپ آب نیاز دارند تا آب از ورودی‌ها و خروجی‌های داخل استخر به گردش در بیاید. اما ساخت موتورخانه برای استخرهای روباز اختیاری است که با وجود آن امکان ضدعفونی کردن آب آسان‌تر است.

طراحی فضایی که آب اضافی استخر را به لوله‌های فاضلاب هدایت کند یا خروج آب را هنگام ورود افراد به استخر دوباره به داخل آن بازگرداند، از اصولی است که طراحان استخر باید مدنظر قراردهند.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *