نمای کلاسیک طرف‌دار بیشتری دارد یا نمای مدرن

زمانی که برای اولین ‌بار ساختمانی را مشاهده می‌کنیم، چشمانمان ناگهان به قسمتی می‌افتد که به آن نما می‌گویند. برای ساخت خانه از نما‌های مختلف می‌توانید استفاده کنید. معمولا دو نوع نما به نام نمای مدرن و کلاسیک داریم که صاحب‌خانه بر اساس سلیقه خود یکی از این موارد را برای ساختمان استفاده می‌کند.

اگر از ما بپرسید از نمای مدرن استفاده کنم یا کلاسیک، باید بگوییم انتخاب نما براساس سلیقه و هزینه‌های موجود متفاوت است. در ادامه با بررسی ویژگی‌ها، مزایا و معایب نمای مدرن و کلاسیک می‌توانید مناسب‌ترین سبک را برای ساختمان خود انتخاب کنید. با ما تا انتها همراه باشید.

نمای کلاسیک طراحان معماری را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد

سبک معماری یونانی یا رومی بهترین مثال‌های نمای کلاسیک هستند. از این سبک‌ها در سراسر ساختمان‌های ایران و خاورمیانه استفاده می‌شود و طرفداران بسیاری نیز دارد. در واقع چندین عنصر هنری گرد هم می‌آیند تا سبکی باشکوه را در املاک مختلف مسکونی و تجاری در مناطق مختلف شهر به نمایش بگذارند.

معماران برای ساخت ساختمان با این سبک‌ها از مواد طبیعی مانند چوب یا سنگ استفاده می‌کنند. علاوه‌بر این، اگر به این ساختمان‌ها نگاهی بیندازید، شکل متقارن و ستون‌هایی را خواهید دید که به ظرافت و تجمل ساختمان اضافه می‌کنند.

نمای مدرن، نمایی ساده و زیبا

نمای مدرن در معماری از اوایل قرن بیستم به وجود آمد. معماران سعی کردند این نما را برخلاف سبک قدیمی با طراحی پیچیده، آن را به شکل ساده بسازند. معماران برای ساخت این نما از شیشه، ستون‌های فولادی، چوب و بلوک‌های بتی به‌عنوان مصالح استفاده می‌کنند. چوب نیز برای شکل‌گیری پانل‌ها کاربرد دارد. از شیشه برای ورود نور بهتر استفاده می‌شود. ویژگی‌های دیگر نمای مدرن به شرح زیر است.

۱٫ استفاده از پنجره‌های بلند

یکی دیگر از ویژگی‌های نمای مدرن، داشتن پنجره‌های بلند است که باعث می‌شوند نور به شکل وسیع وارد خانه شود.

۲٫ رنگ‌های طبیعی

معمولا معماران در نمای مدرن از رنگ‌های خنثی مانند قهوه‌ای، سفید، خاکستری یا مشکی استفاده می‌کنند. رنگ قهوه‌ای بسیار پرطرفدار است و هرگز قدیمی نمی‌شود. یکی‌دیگر از رنگ‌های محبوب خاکستری و سفید است در دیوار‌های خارجی ساختمان کاربرد دارد. همچنین اگر پنجره‌های شیشه‌ای را با رنگ مشکی رنگ کنید، نمای خانه چشمگیرتر می‌شود

۳٫ ترکیبی از مواد

در بیشتر موارد، در نمای مدرن ترکیبی از مواد استفاده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به ترکیب چوب و سیمان و سنگ و شیشه اشاره کرد.

۴٫ سقف بلند

یکی‌دیگر از ویژگی‌های این نوع نما، داشتن سقف‌های بلند است. این سقف‌ها باعث می‌شوند فضا پهناور‌تر به‌نظر برسد و به نورپردازی بهتر کمک می‌کنند.

مزایا و معایب استفاده از نمای مدرن

از مزایای نمای مدرن می‌توان به زیبایی در عین سادگی، سهولت در اجرا، تنوع در مصالح، طول عمر بالا و عایق‌بندی ساختمان اشاره کرد. از معایب آن نیز باید مقاوم نبودن در برابر زلزله و آب‌و‌هوا را نام ببریم. اگر از مصالح ضعیف استفاده شود، باعث می‌شود ساختمان در برابر زلزله مقاوم نباشد.

مزایا و معایب استفاده از نمای کلاسیک

اگر بخواهید متوجه شوید کدام نما را برای ساختمان خود انتخاب کنید و کدام یک پرطرفدار است، باید به مزایا و معایب آن سبک نیز توجه کنید.

از مزایای کاربرد نمای کلاسیک می‌توان گفت:

  • استحکام بالا: همان‌طور که گفتیم یکی از مصالح به‌کاررفته در ساخت نمای کلاسیک، سنگ است. معماران از این مصالح برای ساحت نما استفاده می‌کنند، زیرا استحکام بالایی در برابر شرایط جوی و ضربه دارد.
  • زیبایی منحصر‌به‌فرد: استفاده از تزیینات زیاد باعث شده است طراحی نما شکوه و عظمت بیشتری داشته باشد.

با‌این‌حال، نماد کلاسیک علاوه بر مزایا معایبی نیز دارد. برای مثال، متأسفانه هزینه ساخت این نما بالاست. در نتیجه، اگر از مصالح نامرغوب استفاده کنید مصالح سقوط می‌کنند و خطرات مالی و جانی برجای می‌گذارند.

سخن نهایی

ظاهر بیرونی هر خانه نما نام دارد. طراحی نما از جهات مختلف اهمیت دارد. برای مثال، نما باعث می‌شود ساختمان شما در برابر آسیب‌های مختلف برای سال‌های طولانی ایمن باشد. در این مقاله سعی کردیم درباره نمای کلاسیک و مدرن اطلاعاتی دهیم تا متوجه شوید کدام‌یک را انتخاب کنید. همچنین با توجه به ویژگی‌ها، مزایا و معایب نمای کلاسیک و مدرن باید بگوییم هر سبک طرفداران خود را داشته باشد.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *