هر آنچه باید از طرح هادی بدانید

در صورتی که قصد ساخت و ساز در منطقه روستایی دارید، یا درنظر دارید یک خانه در بافت روستایی خریداری نمایید باید این مطلب را مطالعه نمایید.

پیش از معامله باید جزییات طرح هادی روستایی را بررسی نمایید. در روستا اکثر زمین ها به صورت رسمی دارای سند نیستند، چرا که زمین ها براساس سند شورایی خرید و فروش می شوند.

اما سند شورایی چیست؟

سند شورایی سندی است که مورد تایید شورای روستا است. اما تنها مشکل  این گونه سند ها این است که کاربری این زمین ها تعیین شده نیست. بنابراین در این گونه موارد، آگاهی از طرح هادی روستایی مهم است.

این طرح در واقع نقشه ای برای توسعه روستا است که کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آن را تهیه کرده اند.

اما جایگاه طرح هادی در خرید و فروش زمین در یافت روستایی چیست؟

بهتر است این گونه توضیح دهیم  زمانی که شما زمینی را خریداری کنید و هدف  ساخت و ساز در آن داشته باشید امکان دارد زمانی که برای مجوز ساخت به اداره مربوطه مراجعه می کنید با جواب عدم امکان ساخت مواجه شوید و به شما بگویند که براساس طرح هادی روستایی شما اجازه ساخت در زمین مورد نظر را ندارید.

چرا که این زمین داخل بافت نمی باشد . داخل بافت به این معنی است که زمین مورد نظر در بافت مجاز طرح هادی روستایی واقع شده است. بنابراین این امکان را دارد که برای آن پروانه ساخت گرفت. اما سوال اصلی این است که چطور باید از جزئیات طرح هادی روستایی در محل مورد نظر آگاهی کسب نماییم. همان طور که قبل تر هم عنوان کردیم مرجع تهیه طرح هادی روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است. و شما برای کسب اطلاع از جزئیات آخرین نسخه طرح هادی روستای مورد نظرتان باید به دهیاری ها و یا شهرداری ها مراجعه کنید. مسئولین این نهاد ها می بایست جزئیات طرح را به شما ارایه دهند. 


منتشر شده

در

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *