ویلای بیدمجنون از شاهکارهای ساخت ویلا

عمارت ۲۰۰۰ متری در محله زیبادشت کرج که کارفرما قصد تخریب کلبه میانی باغ و ساخت ویلایی جدید داشت.

نخستین چالش موجود کمبود فضا متناسب با نیازهایشان بود.

درخواست کارفرما ایجاد یک ویلای اقامتی – تفریحی برای  اسکان خانواده بود.

همچنین برگزاری مراسم و میهمانی در این فضا از نیازمندی های کارفرما عنوان شد.

علاقه به طبیعت و عدم رضایت از فضای موجود باغ سبب شد. تا درخواستی مبنی بر اتصال فضای داخلی و خارجی ویلا داشته باشند.

حفظ درخت های باغ سبب حفظ ساختار اصیل باغ بود بنابراین این بخش دست نخورده باقی می ماند.

با وجود رعایت حس نوستالژیک و سنتی بافت ویلا، پیش برد طراحی ویلا به سبک آخرین طراحی ها و ایجاد یک چشم انداز از ویلای مدرن درخواست اصلی بود.

ویلای بیدمجنون

نمای سفید با خطوط و انحناها، قرار گرفتن در یک اسکوپ جهانی را نمایان میکند. در عین حال وجود و تسلط رنگ گرم آجری با جزییات آجرچینی در کنار توجه به کیفیت‌های معماری ایرانی مثل گودال ‌باغچه‌ها، ایوان‌ها، روزن‌ها، توجه به مسئله نور، اهمیت حضور طبیعت و آب و … در جستجوی ختم پروژه به جغرافیای معاصر ایران است.
سازه و ایستایی بنا: سازه و معماری کاملا درهم درگیر هستند. درواقع سازه پروژه همان کانسپت پروژه است. نمای بتنی به گونهای طراحی شد که در عین رعایت کانسپت‌های معماری، کاملا در خدمت سازه و ایستایی بنا نفش ایفا کند.

دیوارهای غربی، شمالی و دیوار روی کنسول که بصورت فلت به کف معماری وصل شده اند.  در واقع دیوارهای برشی پروژه هستند و عملکرد کاملا سازه‌ای دارند و جهت مهار زلزله در سه جهت پلان ساختمان عمل می‌کنند. حتی دیوار برشی روی کنسول هم که به فونداسیون نمی‌رسد. خاصیت سازه‌ای دارد و سقف پشت بام و طبقه اول را به هم دوخته است. برای سازه از دال بتنی به روش U-Boot استفاده شده تا بتواند در عین حفظ ظرافت فرم، دهانه‌های زیاد و
ستون‌گذاری نامنظم را بپوشاند. همچنین در قسمت کنسول بتنی که ۴٫۶۰ متر طول و ۸ متر عرض دارد از کابل‌های پیش تنیده بصورت متقاطع و دوطرفه قرار گرفته است.

معماران اصلی: محمدرضا نیازی، محمدجواد نیازی، شقایق نمازکار


منتشر شده

در

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *