چه زمین‌هایی در چالوس مجوز ساخت و پایان کار نمی‌گیرند؟

اگر قصد ساخت و ساز ویلا یا آپارتمان در چالوس داشته باشید، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شما امکان دریافت مجوز ساخت و پایان کار برای زمین مورد نظرتان است. اما از کجا می‌توانید اطمینان پیدا کنید که امکان دریافت مجوزهای لازم برای زمین شما وجود دارد؟ برای پاسخ این سوال تا انتها همراه ما باشید.

به چه زمین هایی مجوز ساخت تعلق نمی‌گیرد؟

مهم‌ترین شرط برای دریافت مجوز ساخت در چالوس، قرار داشتن زمین مورد نظرتان در طرح هادی است. بنابراین زمین‌هایی که در این طرح قرار نداشته باشند، قادر به دریافت مجوز نخواهند بود. اما دلایل دیگری نیز برای رد شدن درخواست دریافت مجوز شما توسط شهرداری یا دهیاری وجود دارد که آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

زمین هایی که در طرح هادی قرار نداشته باشند

سه نوع زمین داخل، خارج و چسبیده به بافت داریم که برای دریافت مجوز ساخت، زمین مورد نظر شما باید از نوع داخل بافت باشد که در طرح هادی قرار گرفته است. در غیر این صورت مجوز ساخت به زمین مورد نظر شما توسط شهرداری یا دهیاری منطقه اعطا نخواهد شد.

زمین هایی که کاربری مسکونی نداشته باشند

زمین‌های داخل بافت طرح هادی سه نوع مسکونی، باغی و زراعی دارند که زمین‌های داخل بافت غیرمسکونی نخواهند توانست مجوز دریافت کنند. مالکان این نوع از زمین‌ها نیاز دارند تا زمین باغی یا زراعی خود را به مسکونی تغییر کاربری دهند و سپس برای مجوز اقدام کنند. راه دیگر نیز ساخت و ساز بدون داشتن مجوز است که در انتها امکان دارد مالکان بتوانند با پرداخت جریمه، مجوز پایان کار دریافت کنند.

زمین هایی که نتوانند تاییدیه شهرداری را دریافت کنند

برای به تایید رسیدن درخواست دریافت مجوز ساخت در چالوس، شما باید بتوانید مدارک مورد نیاز را در اختیار شهرداری قرار دهید. در این پروسه کارشناسان فنی شرایط ساخت در زمین را بررسی می‌کنند و نقشه تهیه شده شما برای ساخت و ساز مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

در هر یک از مراحل اعطای مجوز در صورت نبود مدارک کافی، نقص در پرونده یا دلایل فنی، امکان رد شدن درخواست دریافت مجوز شما وجود دارد.

به چه زمین هایی مجوز پایان کار تعلق نمی‌گیرد؟

همان‌طور که برای شروع پروسه ساخت و ساز نیاز به داشتن مجوز دارید، در پایان آن نیز به مجوز نیاز خواهید داشت. دریافت مجوز پایان کار در چالوس، مزایای متعددی دارد از جمله امکان دریافت سند شش دانگ برای بنا و به ‌فروش رساندن آن. بنابراین سوالی که پیش می‌آید این است که کدام زمین‌ها نخواهند توانست این مجوز را دریافت کنند؟

عملیات ساخت و ساز به اتمام نرسیده باشد

ساختمان‌هایی که هنوز تمامی مراحل ساخت را طی نکرده‌اند و نیمه تمام هستند، نمی‌توانند از شهرداری یا دهیاری پروانه پایان کار دریافت کنند.

زمین‌هایی که در آن‌ها ساخت و ساز غیر قانونی صورت گرفته باشد

در صورتی که در زمین‌های خارج یا چسبیده به بافت، یا زمین‌های غیر مسکونی ساخت و ساز غیرقانونی انجام داده باشید، قادر به دریافت مجوز پایان کار نخواهید بود. برای این دسته از زمین‌ها باید جریمه پرداخت کنید. در مواردی نیز حتی با وجود پرداخت جریمه، پروانه در اختیار مالک قرار نخواهد گرفت.

ساختمان‌هایی که از لحاظ فنی و مهندسی مورد تایید شهرداری نباشند

نقشه ساختمان باید به تایید شهرداری یا دهیاری رسیده باشد و باید در تمام مراحل ساخت موارد فنی و مهندسی به‌درستی رعایت شده باشد. در غیر این صورت شهرداری به ساختمان‌های غیراصولی یا ناایمن مجوز پایان کار در چالوس را نداده و امکان بهره برداری و سکونت در ویلا وجود نخواهد داشت.

در صورتی که نقص مدرک وجود داشته باشد

پس از پایان ساخت، شهرداری مجددا تمامی مدارکی را که برای دریافت مجوز ساخت در چالوس ارائه کرده‌اید، بررسی می‌کند. در این مرحله کارشناسان فنی شهرداری یا دهیاری منطقه از ساختمان احداث شده بازدید کرده و مشاهدات خود را در یک گزارش ارائه می‌کنند. در صورتی که هریک از موارد زیر رخ داده باشد، امکان اعطای پروانه ساخت وجود نخواهد داشت:

  • ساختمان خلافی داشته باشد و در طی ۱۰ روز، توضیحات لازم توسط به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارائه نشود.
  • گزارش تهیه شده توسط مهندس ناظر پروژه ناقص باشد.
  • رسید پرداخت عوارض در پرونده وجود نداشته باشد.

منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *