از بین بردن رطوبت خانه

چگونه از ورود رطوبت به ویلا جلوگیری نماییم؟

خطه شمالی کشور به‌دلیل قرار گرفتن در نوار ساحلی دریای خزر و میزان بالای بارندگی، همواره با مشکل شرجی بودن هوا مواجه است. در حالت عادی در بیشتر مناطق کره زمین مقدار مشخصی بخار آب در هوا وجود دارد که اگر میزان آن از حد معمول تجاوز کند، آزاردهنده خواهد شد.

اگر در شمال کشور زندگی می‌کنید یا در این منطقه اقدام به خرید یا ساخت ویلا و آپارتمان کرده‌اید، بهتر است برای افزایش طول عمر ساختمان با روش‌های از بین بردن رطوبت خانه آشنا شوید. پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

از بین بردن رطوبت خانه

منظور ما از رطوبت چیست؟

هنگامی که درباره رطوبت موجود در هوا یا به‌اصطلاح شرجی بودن آن سخن می‌گوییم، منظور ما مقدار مشخص و کمی از بخار آب موجود در جو نیست. بلکه رطوبت مورد بحث در این مطلب اشباع هوا از بخار آب است، به‌طوری که زندگی عادی را با مشکل مواجه کند و برای دوام خانه و وسایل آن یک خطر جدی محسوب شود.

منبع رطوبت در روزهای گرم تابستان در شمال کشور یا سایر مناطق ساحلی، شدت تابش نور آفتاب و تبخیر درصد قابل توجهی از آب دریا یا دریاچه است. بارندگی‌ پیاپی در فصول بهار، پاییز و زمستان نیز علت ایجاد رطوبت بیش از حد در شمال کشور به‌شمار می‌آید.

مشکلات ورود رطوبت به داخل ویلا

علاوه‌بر مشکلاتی مانند گرمای آزاردهنده در تابستان، ورود رطوبت به داخل خانه مشکلات زیر را به‌همراه دارد:

  • خشک نشدن لباس‌های خیس
  • آسیب دیدن شیرآلات و وسایل فلزی منزل
  • پایین آمدن استحکام ساختمان
  • باد کردن و پوسیدن وسایل چوبی
  • آسیب دیدن ظاهری دیوارهای خانه و کنده شدن گچ آن‌ها
  • زنگ زدن درها و پنجره‌ها
  • ایجاد بیماری‌هایی مانند رماتیسم و بیماری‌های قارچی در ساکنان خانه
از بین بردن رطوبت خانه

از بین بردن رطوبت خانه

اگر می‌خواهید از شر مشکلات ناشی از رطوبت زیاد در امان بمانید، باید با روش‌های مختلف زیر برای از بین بردن رطوبت خانه تلاش کنید:

۱٫ حذف اسکلت فلزی

بدیهی است که بسیاری از فلزات به‌ویژه تیرچه‌های آهنی در برابر رطوبت مقاومت کمی دارند و پس از مدتی در اثر زنگ زدن پوسیده می‌شوند. به‌همین دلیل بهتر است برای ساخت ویلاهای شمالی به‌سراغ اسکلت بتنی بروید و درصورت امکان اسکلت فلزی را با نوع ضدزنگ آن جایگزین کنید.

۲٫ عایق‌بندی دیوارها

بخش زیادی از رطوبت از طریق دیوارها به محیط داخلی خانه راه پیدا می‌کند. درنتیجه برای از بین بردن رطوبت خانه باید در مرحله ساخت ویلا یا حتی پس از آن دیوارهای خارجی را با عایق‌های محکمی مانند ایزوگام بپوشانید.

همچنین استفاده از مواد شیمیایی عایق یا سایر متریال‌های موجود در بازار، مقاومت دیوارهای داخلی را در مقابل بخار آب بالا ببرید.

۳٫ سقف شیروانی

در طول قرن‌های متمادی، نوع معماری در شمال با سقف‌های شیروانی گرده خورده است. این نوع سقف‌ها با هدایت آب باران به پایین، از ورود رطوبت به داخل ویلا جلوگیری می‌کنند. برای ساخت سقف از متریال‌های جدید ضد زنگ استفاده کنید و مواظب سالم ماندن آن‌ها باشید.

۴٫ استفاده از درب و پنجره پی وی سی

درب و پنجره‌های چوبی یا فلزی علاوه‌بر این‌که ضدآب نیستند، نمی‌توانند از ورود رطوبت به داخل خانه نیز جلوگیری کنند. پس بهترین انتخاب برای ساخت ویلا در شمال کشور، استفاده از درب و پنجره pvc و دوجداره است که در کنار ویژگی عایق بودن، نسبت به بخار آب مقاوم هستند.

از بین بردن رطوبت خانه

۵٫ استفاده از لوله‌های پلاستیکی

یکی دیگر از اقداماتی که به از بین بردن رطوبت خانه در شمال کشور کمک می‎‌کند، جایگزین کردن لوله‌های فلزی با نوع پلاستیکی و ضدآب آن است.

۶٫ نصب دستگاه رطوبت گیر

فناوری جدید برای کاهش رطوبت موجود در فضای داخلی ساختمان‌ها دستگاه‌های مختلفی ساخته است. این اختراعات بشری با افزایش جریان هوا و ایجاد تهویه یا جذب رطوبت و جمع کردن آن در یک مخزن، به تعدیل هوا کمک می‌کنند.

از میان دستگاه‌های رایج رطوبت گیر می‌توانیم به کولرهای گازی یا اسپیلت‌ها اشاره کنیم. این تهویه‌ها بخار آب را از طریق یک لوله از ساختمان خارج کرده و دمای داخلی را بسته به هوای فصل متعادل می‌کنند.

۷٫ استفاده از رطوبت گیر طبیعی

نمک نوعی رطوبت گیر طبیعی است که مردم محلی شمال همواره از آن برای جلوگیری از نم کشیدن مواد خوراکی و خراب شدن آن‌ها استفاده کرده‌اند. قرار دادن مقداری نمک در انبارهای مواد غذایی یا کشوهای آشپزخانه، رطوبت را به خود جذب کرده و به دوام بیشتر سایر غذاها کمک می‌کند.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *