چگونگی تعیین موقعیت ملک توسط کارشناس رسمی دادگستری

با درنظرگیری  اهمیت رو به رشد املاک ، تعیین موقعیت املاک و مستغلات و اندازه گیری مقادیر محدود برای جلوگیری از تعدی و سوء استفاده به املاک و اراضی ضروری است.

به طور تقریبی در دهه پیش، کلیه اسناد ملکی صادر توسط سازمان ثبت اسناد و املاک به صورت دفترچه هایی بود که معمولاً به آن منگوله‌دار می گفتند. در این اسناد اطلاعات پلاک، مرزها، حقوق و نام مالک ثبت می شد.  با این حال، بزرگترین اشکال این اسناد، فقدان موقعیت دقیق آن در روی زمین بود. فقط کارشناسان اداره ثبت بودند که می توانستند محل را با شماره ثبت اصلی و فرعی مشخص کنند. با تحولاتی که در  علم نقشه برداری انجام شده است، اداره ای به نام کاداستر که زیر مجموعه سازمان ثبت اسناد و املاک بود تاسیس شد. وظیفه‌ی این اداره ثبت و تهیه نقشه‌های ثبتی از تمام اراضی کشور و تبدیل اسناد املاک به سند تک برگ بود.

از آنجایی که کار کارشناسان امور ثبتی با املاک و دارایی‌هایی غیر منقول است و تعیین حدود مساحت و تطبیق ارزش ملک برعهده این کارشناسان است، در صورتی که با اختلافاتی مبتنی بر اضافه مساحت ملک در سند به وجود آید به عهده این کارشناسان است باید تمامی دقت و توجه خود را در تعیین حدود اراضی و ثبت آن به کار گیرند، به همین کار این کارشناسان بسیار حساس است.

از دیگر وظایف کارشناسان رسمی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رسیدگی به صحت جریان ثبتی
  • تشخیص مستندات
  • تشخیص اراضی بایر و موات
  • تفکیک و افراز و تجمیع
  • ارزیابی و بررسی اموال منقول
  • جانمایی پلاک ثبتی بر روی نقشه‌های هوایی
  • رسیدگی و تشخیص صحیح بودن تشریفات افراز و تفکیک املاک

شما برای ارائه و ارزیابی کلیه اموال خود مثل: آپارتمان، ویلا، زمین، عرصه و اعیان کارخانجات، خودرو، و یا هر آنچه که در اختیار شماست باید از طریق یک کارشناس رسمی دادگستری تاییدیه بگیرید.

اخذ سند ملک

منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *