گرفتن پایان کار ویلا

پایان کار ویلا را چطور می‌بایست گرفت؟

همیشه ساخت ویلایی طبق خواسته‌ها و آنچه که در ذهن داریم، بسیار لذت‌بخش‌تر از خرید آن است. اما این کار سختی‌ها و مراحل قانونی مختلفی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به گرفتن پایان کار ویلا اشاره کنیم.

اما این مدرک قانونی چه اعتباری دارد، مراحل اخذ آن چگونه است و نبود آن چه پیامدهایی به‌دنبال خواهد داشت؟ اگر شما نیز به ساخت‌وساز ویلا در شمال کشور علاقه‌مند هستید، برای دریافت پاسخ این پرسش‌ها تا انتهای این مطلب با ما همراه شوید.

گرفتن پایان کار ویلا

اسناد ضروری برای ویلاسازی

برای ساخت ویلا در شمال یا هر یک از مناطق کشور، گرفتن سه سند رسمی زیر ضروری است:

  • پروانه یا جواز ساخت که اولین سند رسمی بوده و شروع به ساخت‌وساز بدون آن فعلی غیرقانونی است.
  • پایان کار ویلا که به بعد از اتمام کار ساخت اختصاص دارد.
  • سند رسمی به ‌معنی داشتن حق مالکیت بر ساختمان، آخرین سند رسمی در این باره محسوب می‌شود.

دقت داشته باشید که داشتن هر یک از این اسناد برای گرفتن سند مرحله بعدی ضروری است و ترتیب اخذ آن‌ها براساس این فهرست خواهد بود.

پایان کار ویلا چیست؟

سند پایان کار ویلا یک گواهی رسمی است که از سوی شهرداری یا دهیاری منطقه مورد نظر صادر می‌شود و مهر تاییدی بر فعالیت قانونی ساخت‌وساز ساختمان و نداشتن هیچ نوع تخلفی به‌حساب می‌آید.

اخذ پایان کار تنها به ویلاهای جدید و نوساز مربوط نیست، بلکه برای انتقال سند مالکیت هر نوع ویلایی یا گرفتن سند شش دانگ رسمی، داشتن آن ضروری است. البته روند دریافت این گواهی برای ویلاهای قدیمی با ساختمان‌های جدید اندکی تفاوت دارد.

این سند همچنین نشان می‌دهد که ویلای مورد نظر به‌خاطر رعایت قوانین موجود و مربوط، اجازه دارد از خدماتی مانند امتیاز آب، برق و تلفن استفاده کند.

مراحل گرفتن پایان کار ساختمان نوساز

دریافت پایان کار ویلا مراحل مختلفی به‌ شرح زیر دارد:

گرفتن پایان کار ویلا

۱٫ تهیه مدارک مورد نیاز

آماده کردن مدارک زیر پیش‌نیاز یا اولین مرحله درخواست اخذ پایان کار ویلا است:

  • اصل و کپی پروانه ساخت
  • اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه مالک یا مالکان ویلا
  • اصل و کپی وکالتنامه مالک به فرد خاصی برای انجام امور اداری در صورت وجود وکیل
  • اصل و کپی سند مالکیت برای ویلاهای قدیمی
  • اصل و کپی از فیش پرداخت شده برای عوارض شهرداری
  • نقشه معماری تایید شده توسط مهندس شهرداری از کل ویلا

۲٫ ارائه فرم درخواست و مدارک

دومین گام برای گرفتن پایان کار ویلا، گرفتن یک فرم درخواست از شهرداری، پر کردن آن با تمام جزئیات و تحویل همه مدارک به مامور مربوط به این کار است. در شرایطی که افراد بخواهند برای یک ویلای نوسازی شده فرم پایان کار بگیرند، باید عوارض مربوط به این بخش را نیز پرداخت کنند.

پس از تایید درخواست، شهرداری یا دهیاری منطقه مربوط به ویلا، یک وقت قبلی برای بازدید کارشناس رسمی خود از ملک مورد نظر تعیین خواهد کرد.

۳٫ بازدید کارشناس

مرحله بعدی در روند اخذ پایان کار ویلا، بازدید کارشناس فنی شهرداری از ملک و تهیه گزارشی مبنی بر رعایت قوانین یا تخلف از آن است. در این مرحله کارشناس فنی گزارش خود را به مهندس ناظر تحویل می‌دهد تا تایید نهایی را از او بگیرد.

۴٫ ارجاع پیش نویس به بخش محاسبات

در این مرحله از گرفتن پایان کار ویلا، گزارش تایید شده را پس از دریافت امضاهای ضروری به بخش محاسبات ارسال می‌کنند تا پس از استعلام نبود بدهی، شرایط را برای گام بعدی مهیا کنند.

املاکی که تخلف داشته باشند و مشمول ماده ۱۰۰ شوند، موظف هستند در این مرحله تمام جریمه مقرر شده را پرداخت کنند در غیر این صورت گواهی پایان کار به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.

۵٫ ارسال پیش نویس به دبیرخانه

کارشناسان پس از بررسی پیش‌نویس و انجام محاسبات یا دریافت جریمه، آن را به دبیرخانه ارسال می‌کنند تا با زدن مهر تایید، به آن اعتبار قانونی ببخشند.

گرفتن پایان کار ویلا

پیامدهای نداشتن پایان کار

بی‌توجهی به پرداخت جریمه ماده ۱۰۰ و انصراف از ادامه مسیر یا سهل‌انگاری در درخواست گرفتن پایان کار ویلا، پیامدهای زیر را به‌همراه دارد:

  • امتیازهای رسمی آب، برق، گاز و تلفن به ویلاهای بدون پایان کار تعلق نمی‌گیرد.
  • داشتن پایان کار پیش‌نیازی ضروری برای دریافت سند معتبر و شش دانگ مالکیت است.
  • نقل و انتقال قانونی ملک بدون داشتن پایان کار و سند مالکیت معتبر امکان‌پذیر نیست.

منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *